The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ Journalism Communication ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 63, No. 2, pp.46-76
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 30 Apr 2019
Received 08 Feb 2019 Revised 28 Mar 2019 Accepted 04 Apr 2019
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2019.63.2.002

한국 정파언론 환경의 특수성은 보수와 진보 수용자의 매체 태도와 이용에 차별적 영향을 미치는가? : 적대적 및 우호적 매체에 대한 정파성 지각이 매체 신뢰와 이용에 미치는 영향

현기득* ; 서미혜**
*아키타 국제대학 글로벌 스터디즈 프로그램 부교수 hyun@aiu.ac.jp
**성균관대학교 미디어커뮤니케이션학과 부교수, 교신저자 mhseo@skku.edu
Comparing Conservative and Progressive Audiences in their Partisan Perception, Trust and Use of Hostile and Friendly News Media
Ki Deuk Hyun* ; Mihye Seo**
*Associate Professor, Akita International University hyun@aiu.ac.jp
**Associate Professor, Sungkyunkwan University mhseo@skku.edu

초록

이 연구는 한국 정파언론 환경의 특징을 진보매체에 대한 보수매체의 구조적 비교우위와 매체비판 담론장에서 보수매체에 집중된 비판으로 보고, 이러한 특수성이 보수적 수용자와 진보적 수용자의 우호적 및 적대적 정파매체에 대한 정파성 지각과 규범적 평가, 정파매체 이용에 어떤 영향을 미치는지 탐색했다. 설문조사 자료 분석 결과, 진보적 수용자는 보수적 수용자에 비해 자신의 정치성향에 반하는 적대적 매체의 정파성을 더 크게 인식하고, 신뢰도는 더 낮게 평가했다. 이 두 요인과 적대적 매체 이용 간의 부적 관계 또한 진보적 집단에서 더 크고 일관되게 나타났다. 우호적 매체 태도와 이용에서도 두 집단 사이에 차이가 발견되었다. 진보적 수용자들의 경우 우호적 매체의 정파성을 크게 지각하고 신뢰할수록 우호적 매체를 많이 이용했지만, 보수 집단에서는 이러한 경향이 나타나지 않았다. 이와 같은 결과는 한국의 특수한 정파언론 환경에서 진보-보수 수용자 집단의 언론 태도는 상이한 방식으로 형성되고, 이는 정파매체의 선택적 노출에도 영향을 미칠 수 있음을 시사한다.

Abstract

Partisan media system in Korea is characterized by the predominance of conservative media in media market and public sphere, and according critical media discourse about powerful conservative media. This study examines how this structural and discursive asymmetry between conservative and progressive media relates to partisan audiences’ perception, trust and use of hostile and friendly partisan news media. The analyses of survey data showed that compared to conservative audiences, progressive audiences perceived stronger disagreeable partisanship and had less trust of hostile media. At the same time, only in the progressive group, stronger disagreeable partisan perception of hostile media was directly and negatively associated with the use of hostile media. In addition, agreeable partisan perception and trust of friendly media showed significant direct effects on friendly media use among progressive audiences. However, the same patterns were not found in the conservative group. The findings imply that the unique partisan media environment of Korea can cause partisan differentiation between conservative and progressive audiences in media attitudes and media use.

Keywords:

partisan media, partisan audience, media trust, hostile media perception, selective exposure

키워드:

정파언론, 정파적 수용자, 언론 신뢰도, 적대적 매체 지각, 선택적 노출

References

  • 강명구 (2004). 한국 언론의 구조변동과 언론전쟁. <한국언론학보>, 48권 5호, 319-421.
  • 김경모·이승수 (2018). 뉴스 수용자의 지각 편향과 뉴스 공정성 평가: 언론 신뢰, 메시지 편향성, 자기범주화, 자기-고양의 영향력 분석. <커뮤니케이션 이론>, 14권 3호, 145-198.
  • 김경모·이승수·김상정 (2016). 정파적 수용자의 적대적 매체 지각과 뉴스 미디어 리터러시: 자기 범주화와 정교화 가능성의 이론적 접점. <커뮤니케이션 이론>, 12권 3호, 4-48.
  • 김경희·노기영 (2011). 한국 신문사의 이념과 북한 보도방식에 대한 연구. <한국언론학보>, 55권 1호, 361-387.
  • 김수정 (2016). <시민 언론 운동>. 서울: 커뮤니케이션 북스.
  • 남시욱 (2009). 언론의 위기와 직업언론인의 책무. <관훈저널>, 통권 113호, 89-109.
  • 이건호·고흥석 (2009). 취재원 활용을 통해 살펴본 한국 신문의 보도시각 고찰: 미국 쇠고기 수입 관련 기사에 나타난 취재원 신뢰도와 유인가 분석을 중심으로. <한국언론학보>, 53권 3호, 347-369.
  • 이유민·정세훈·민영 (2013). 적대적 매체 지각과 제삼자 지각이 정치 참여에 미치는 효과: 대선 투표 참여에 대한 상호작용 효과를 중심으로. <한국언론학보>, 57권 5호, 346-367.
  • 이종혁 (2015). 언론 보도에 대한 편향적 인식이 공정성 평가에 미치는 영향: 우호적, 중도적, 적대적 매체에 대한 비교 검증. <한국언론학보>, 59권 1호, 7-36.
  • 최현주 (2010). 한국 신문 보도의 이념적 다양성에 대한 고찰: 6개 종합일간지의 3개 주요 이슈에 대한 보도 성향 분석을 중심으로. <한국언론학보>, 57권 2호, 58-79.
  • 황유선 (2013). 선택적 노출 행위를 통해 바라본 트위터 공간의 이념적 양극화. <한국언론학보>, 54권 3호, 399-426.
  • Arceneaux, K., Johnson, M., & Murphy, C. (2012). Polarized political communication, oppositional media hostility, and selective exposure. Journal of Politics, 74(1), 174–186. [https://doi.org/10.1017/S002238161100123X]
  • Ariyanto, A., Hornsey, M. J., & Gallois, C. (2007). Group allegiances and perceptions of media bias: Taking into account both the perceiver and the source. Group Processes & Intergroup Relations, 10, 266-279. [https://doi.org/10.1177/1368430207074733]
  • Arpan, L. A., & Raney, A. A. (2003). An experimental investigation of news source and the hostile media effect. Journalism and Mass Communication Quarterly, 80, 265-281. [https://doi.org/10.1177/107769900308000203]
  • Banning, S.A. (2006). Third-person effects on political participation. Journalism & Mass Communication Quarterly, 83, 785-800. [https://doi.org/10.1177/107769900608300404]
  • Barnidge, M., Gunther, A.C., Kim, J., Hong, Y., Perryman, M., Tay, S.K. & Knisely, S. (2017). Politically motivated selective exposure and perceived media bias. Communication Research, p.0093650217713066. [https://doi.org/10.1177/0093650217713066]
  • Baum, M. A., & Gussin, P. (2007). In the eye of the beholder: How information shortcuts shape individual perceptions of bias in the media. Quarterly Journal of Political Science, 3, 1-31. [https://doi.org/10.1561/100.00007010]
  • Coe, K., Tewksbury, D., Bond, B. J., Drogos, K. L., Porter, R. W., Yahn, A., & Zhang, Y. (2008). Hostile news: Partisan use and perceptions of cable news programming. Journal of Communication, 58, 201-219. [https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.00381.x]
  • Choi, J., Yang, M., & Chang, J. J. (2009). Elaboration of the hostile media phenomenon: The roles of involvement, media skepticism, congruency of perceived media influence, and perceived opinion climate. Communication Research, 36, 54-75. [https://doi.org/10.1177/0093650208326462]
  • Garrett, R. K., & Stroud, N. J. (2014). Partisan paths to exposure diversity: Differences in pro- and counter -attitudinal news consumption. Journal of Communication, 64, 680-701. [https://doi.org/10.1111/jcom.12105]
  • Goldman, S. K. Mutz, D. C. (2011). The friendly media phenomenon: A cross-national analysis of cross-cutting exposure. Political Communication, 28, 42-66. [https://doi.org/10.1080/10584609.2010.544280]
  • Gunther, A., Christen, C. T., Liebhart, J. L., & Chia, S. C.-Y. (2001). Congenial public, contrary press, and biased estimates of the climate of opinion. Public Opinion Quarterly, 65, 295–320. [https://doi.org/10.1086/322846]
  • Gunther, A. C., Edgerly, S., Akin, H., & Broesch, J. A. (2012). Partisan evaluation of partisan information. Communication Research, 39(4), 439-457. [https://doi.org/10.1177/0093650212441794]
  • Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. New York, NY: Cambridge University Press. [https://doi.org/10.1017/CBO9780511790867]
  • Hartmann, T., & Tanis, M. (2013). Examining the hostile media effect as an intergroup phenomenon: The role of ingroup identification and status. Journal of Communication, 63, 535-555. [https://doi.org/10.1111/jcom.12031]
  • Hoffner, C., & Rehkoff, R. A. (2011). Young voters’ responses to the 2004 U.S. presidential election: Social identity, perceived media Influence, and behavioral outcomes. Journal of Communication, 61, 732-757. [https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01565.x]
  • Iyengar, S., & Hahn, K. S. (2009). Red media, blue media: Evidence of ideological selectivity in media use. Journal of Communication, 59, 19-39. [https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01402.x]
  • Jones, D. A. (2004). Why Americans don’t trust the media: A preliminary analysis. Harvard International Journal of Press/Politics, 9(2), 60-75. [https://doi.org/10.1177/1081180X04263461]
  • Jost, J. T., Federico, C. M., & Napier, J. L. (2009). Political ideology: Its structure, functions, and elective affinities. Annual Review of Psychology, 60, 307-337. [https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163600]
  • Kiousis, S. (2001). Public trust or mistrust? Perceptions of media credibility in the information age. Mass Communication and Society, 4, 381–403. [https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0404_4]
  • Ladd, J. (2012). Why Americans hate the media and how it matters. Princeton, NJ: Princeton University Press. [https://doi.org/10.2307/j.ctt7spr6]
  • Lee, T.-T. (2005). The liberal media myth revisited: An examination of factors influencing perceptions of media bias. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 49, 43-64. [https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4901_4]
  • Oh, H. J., Park, J., & Wanta, W. (2011). Exploring factors in the hostile media perception: Partisanship, electoral engagement, and media use patterns. Journalism and Mass Communication Quarterly, 88, 40-54. [https://doi.org/10.1177/107769901108800103]
  • Reid, S. A. (2012). A self-categorization explanation for the hostile media effect. Journal of Communication, 62, 381-389. [https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2012.01647.x]
  • Rimmer, T., & Weaver, D. (1987). Different questions, different answers? Media use and media credibility. Journalism Quarterly, 64, 28–36. [https://doi.org/10.1177/107769908706400104]
  • Rojas, H. (2010). Corrective actions in the public sphere: How perceptions of media and media effects shape political behaviors. International Journal of Public Opinion Research, 22, 343-363. [https://doi.org/10.1093/ijpor/edq018]
  • Stroud, N. J. (2011). Niche news: The politics of news choice. New York, NY: Oxford University Press. [https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199755509.001.0001]
  • Tsfati, Y., & Cappella, J. N. (2003). Do people watch what they do not trust? Exploring the association between news media skepticism and exposure. Communication Research, 30(5), 504-529. [https://doi.org/10.1177/0093650203253371]
  • Tsfati, Y., & Cohen, J. (2005). Democratic consequences of hostile media perceptions: The case of Gaza settlers. Harvard International Journal of Press/Politics, 10(4), 28–51. [https://doi.org/10.1177/1081180X05280776]
  • Vallone, R. P., Ross, L., & Lepper, M. R. (1985). The hostile media phenomenon: Biased perception and perceptions of media bias in coverage of the Beirut massacre. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 577-585. [https://doi.org/10.1037//0022-3514.49.3.577]
  • Watts, M. D., Domke, D., Shah, D. V., & Fan, D. P. (1999). Elite cues and media bias in presidential campaigns: Explaining public perceptions of a liberal press. Communication Research, 26, 144-175. [https://doi.org/10.1177/009365099026002003]