The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 64, No. 6, pp.275-318
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 31 Dec 2020
Received 12 Jun 2020 Revised 13 Nov 2020 Accepted 30 Nov 2020
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2020.64.6.008

한국 10대 청소년 유튜버(YouTuber) : 제작자로서의 능동적 이용자 개념 연구

안소진** ; 김용찬***
**EBS PD asj@ebs.co.kr
***연세대학교 언론홍보영상학부 교수, 교신저자 yongckim@yonsei.ac.kr
Teenage Youtubers in Korea: Proposing the concept of active media use as production
Sojin An** ; Yong-Chan Kim***
**Producer, Korea Educational Broadcasting System asj@ebs.co.kr
***Professor, Department of Communication, Yonsei University yongckim@yonsei.ac.kr

초록

본 연구는 이용과 충족 이론의 이론적 틀 속에서 한국 10대 청소년 유튜버(YouTuber)가 보이는 영상 제작 및 유튜브 활동의 동기, 제작·업로드·소통 과정에 대한 지각, 그리고 유튜브 활동이 자신의 삶에 가져오는 긍정적, 부정적 효과에 대한 지각을 분석함으로써 변화된 미디어 환경 속 ‘디지털 네이티브(digital native)’ 청소년에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. 특히 본 연구는 미디어 생산과 유통 과정 참여를 고려하는 확장된 ‘미디어 이용’ 개념을 소개하며 ‘미디어 이용의 능동성’ 혹은 ‘능동적 이용자’라는 개념의 재규정을 꾀했다. 이러한 연구 목적을 가지고 청소년 유튜버 30명을 심층 면접하여 유튜브 활동 동기, 활동 과정, 활동 결과에 대한 인식을 다각적으로 살펴보았다.

먼저 활동 동기 측면에서 보면, 연구참여 청소년 유튜버들이 영상을 제작하고 유튜브에서 활동하는 동기로는 ‘인정 동기’, ‘자기표현 동기’, ‘진로연계 동기’, ‘소통 동기’, ‘오락 동기’, ‘수익 동기’를 들 수 있다. 활동 과정 중 도움 요소와 방해 요소를 살펴보면, 연구참여 청소년 유튜버가 가장 많이 꼽은 도움 요소는 ‘채널 이용자의 긍정적 반응’이며 가장 많이 꼽은 방해 요소는 ‘학업 병행으로 인한 시간 부족’ 상황이다. 활동 결과 측면에서 살펴보면, 연구참여 청소년 유튜버들은 유튜브 활동에서 얻어지는 긍정적인 결과가 부정적인 결과보다 훨씬 크다고 인식하고 있었다. 긍정적 결과로는 자신감, 자아효능감, 자기표현 능력 상승 등 ‘자아 변인’과 관련된 긍정적 결과와 교우관계 개선, 사회생활 체험 등 ‘관계 변인’과 관련된 긍정적 결과가 나타났다.

본 연구는 청소년들의 삶에서 최근 중요한 영향력을 보이는 ‘유튜브’를 매개로 ‘미디어 생산자’로서 활동하고 있는 청소년 유튜버들의 유튜브 이용 동기, 과정, 효과 인식의 문제를 논의하는 청소년 유튜버들에 대한 선도적 연구라는 의의를 지닌다. 이 연구의 결과는 새로운 미디어 환경에서 미디어 이용자의 능동성 개념을 어떻게 파악할지를 논하는데 기여할 것이다. 그리고 나아가 디지털 미디어 시대 ‘능동적 이용자’의 현실태를 조망하고, 디지털 네이티브 청소년에 대한 이해를 도우며, 그들을 상대로 한 미디어 교육에 활용될 수 있다.

Abstract

As the media environment in the digital age has changed rapidly, the meaning of ‘active media use’ has evolved to include participation in production and distribution activities beyond the level of active decoding of media content. In particular, teenagers have embraced such production-based active media use more enthusiastically than any other age groups. Youtube is one of the most important media platforms that Korean teenagers use to experience such active media use.

The purpose of this study is to understand the motivations and expected outcomes of video production activities on YouTube among Korean teenage Youtubers. The current study is generally based on a uses and gratifications theory perspective. In particular, this study attempts to redefine the concept of ‘active use of media’ or ‘active media user’ by focusing on individual Youtuber’s participation in media production and distribution activities. To achieve these research goals, we interviewed 30 adolescent YouTubers in summer of 2019. The interview questions consisted of (1) motivations for video production and YouTube activities, (2) YouTubers’ perceptions of helpers and barriers for their Youtube activities, and (3) perceived or expected outcomes of Youtube activities.

We found that the most important Youtube activity motivations among teenagers included 'recognition motivation', 'self-expression motivation', ‘career development motivation’, 'communication motivation', ‘entertainment motivation', and 'profit-making motivation'. Among these six motivations, we found that ‘recognition motivation’ was the most common and most important motivation for teenage Youtubers to start, maintain, and reinforce their Youtube activities.

Regarding Youtuber’s perceptions of helpers and barriers for their Youtube activities, we found that the most frequently mentioned ‘help factor’ for the adolescent Youtubers was ‘positive response from audience’, while the most frequently addressed ‘barrier factor’ was the ‘lack of time to catch up with schoolwork’. Parents’ roles were ambivalent as both helpers and barriers. Parents’ support and positive feedback were critical help factors for many teenage YouTubers while parents’ negative comments were the most critical barriers for the teen’s Youtube activities.

In terms of expected outcomes, we found that most teenage YouTubers felt that there were more positive outcomes from YouTube activities than negative ones. What they expected as positive outcomes include ‘self-promotion outcomes’ such as self-confidence, self-efficacy, and self-expression competence and ‘relational outcomes’ such as increased quality of friendships and social relationships.

This study provides a new theoretical framework to understand active media uses of teenagers in the changing media environment. In particular, the results of this study will contribute to future research that would focus on further developing the concept of production and consumption-based active media use. Practically, what we learned from this study can be used to develop media literacy education programs for teenagers in the newly emerging media environment.

Keywords:

Teenager, YouTuber, Media producer, Active user, In-depth interview

키워드:

청소년, 유튜버, 미디어 생산자, 능동적 이용자, 심층면접

Acknowledgments

This study is based on the master’s thesis of the first author(이 논문은 2020년 1월 주저자의 연세대학교 언론홍보대학원 석사학위논문을 토대로 재구성됐음).

References

  • Boyd, D. (2014). It’s Complicated: The Social lives of networked Teens. CT: Yale University Press. 지하늘(역) (2014). <소셜시대 십대는 소통한다: 네트워크화 된 세상에서 그들은 어떻게 소통하는가>. 서울: 처음북스.
  • Chen, C. P. (2016). Forming digital self and parasocial relationships on YouTube. Journal of Consumer Culture, 16(1), 232-254 [https://doi.org/10.1177/1469540514521081]
  • Dutton, W.H., Gennaro C.A., & Millwood, H.A. (2005). The Internet in Britain. Oxford: Oxford Internet Institute.
  • Fuchs, C., & Sevignani, S. (2013). What Is Digital Labour? What Is Digital Work? What’s Their Difference? And Why Do These Questions Matter for Understanding Social Media? tripleC: Communication, Capitalism and Critique 11(2), 237-293. [https://doi.org/10.31269/vol11iss2pp237-293]
  • International Telecommunication Union (ITU) (2013) Measuring the information society 2013: measuring the world’s digital natives.
  • Jandl, S. (2018). Negotiating Youth Cultures Intermedially: YouTubers, Vlogging and Teenagers. Publije 1, 1-18.
  • Jimenéz, A.G., García, B.C., & Ayala, M.C.L. (2016). Adolescents and Youtube: Creation, participation and consumption. Revista Prisma Social, 60-89.
  • Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and gratifications research. The public opinion quarterly, 37(4), 509-523. [https://doi.org/10.1086/268109]
  • Khan, M L. (2017). Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?. Computers in Human Behavior, 66, 236-247 [https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.024]
  • Kotler, P. (1986). Prosumers: A New Type of Customer. Futurist(September–October), 24-28.
  • Leung, L. (2009). User-generated content on the internet : an examination of gratifications, civic engagement and psychological empowerment. new media & society, 11(8), 1327-1347. [https://doi.org/10.1177/1461444809341264]
  • Livingstone, S. (2003). The changing nature of audiences: From the mass audience to the interactive media user. In A. N. Valdivia (Ed.), A companion to media studies (pp. 337-359). Malden, MA, USA: Blackwell. [https://doi.org/10.1002/9780470999066.ch17]
  • Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14. [https://doi.org/10.1080/10714420490280152]
  • Livingstone, S. & Bober, M. (2004). Taking up Online Opportunities? Children's Uses of the Internet for Education, Communication and Participation. E-Learning, 1(3), 395-419. [https://doi.org/10.2304/elea.2004.1.3.5]
  • Livingstone, S. & Helsper, E. J. (2007) Gradations in Digital Inclusion: Children, Young People and the Digital Divide. New Media & Society 9(4), 671–96. [https://doi.org/10.1177/1461444807080335]
  • Livingstone, S. (2008). Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers' use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression. New media & Society, 10(3), 393-411. [https://doi.org/10.1177/1461444808089415]
  • Livingstone, S. & Helsper, E. J. (2008). Parental Mediation of Children's Internet Use. Journal of broadcasting & electronic media, 52(4), 581-599. [https://doi.org/10.1080/08838150802437396]
  • Livingstone, S. & Helsper, E. J. (2009). Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: the role of online skills and internet self-efficacy. New media & Society, 12(2), 309-329. [https://doi.org/10.1177/1461444809342697]
  • Livingstone, S. (2014,04,30). How children engage with the internet. Tedx Talks. https://www.youtube.com/watch?v=SyjbDUP1o0g, .
  • Livingstone, S. & Third, A. (2017). Children and young people’s rights in the digital age: An emerging agenda. New media & Society, 19(5), 657-670. [https://doi.org/10.1177/1461444816686318]
  • Livingstone, S. (2018,02,06). Parenting for a digital future. LES Thinks, London School of Economics and Political Science. https://www.youtube.com/watch?v=AdRcZIcRi9I
  • McCracken,G. (1988). The long interview. Beverly Hills, CA: Sage. [https://doi.org/10.4135/9781412986229]
  • Miles,M.B.,& Huberman,A.M. (1984). Qualitative data analysis : A sourcebook of new methods. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Music, G. (2010). Nurturing natures : Attachment and children’s emotional, sociocultural and brain development. Psychology Press. [https://doi.org/10.4324/9780203843468]
  • Ofcom (2006). Media Literacy Audit: Report on Media Literacy amongst Children. Office of Communications, London.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigtants. On the Horizon, 9(5), 1-6. [https://doi.org/10.1108/10748120110424816]
  • Rubin, A. M. (1979). Television use by children and adolescents. Human communication research, 5(2), 109-120. [https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1979.tb00626.x]
  • Rubin, A. M. (1994). Media uses and effects : A uses-and-gratifications perspective. In Bryant, J.& Zillmann, D.(Eds.) Media effects : Advances in theory and Research. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Seidman, I. (2006). Interview as qualitative research : A guide for researchers in education and the social sciences. NY: Teachers College Press. 박혜준·이승연 (역) (2009). <질적 연구 방법으로서의 면담 : 교육학과 사회과학 분야의 연구자들을 위한 안내서>. 서울: 학지사.
  • Shapiro, M. A., & Park, H. W. (2015). More than entertainment: YouTube and public responses to the science of global warming and climate change. Social Science Information, 54(1), 115-145. [https://doi.org/10.1177/0539018414554730]
  • Shoham, M. D., Arora, A. B., & Al-Busaidi, A. (2013, January). Writing on the wall an online community of YouTube patrons as communication network or cyber-graffiti. In System Science(HICSS), 2013 46th Hawaii International Conference, 3951-3960. [https://doi.org/10.1109/HICSS.2013.615]
  • SmartyPants (2019). 2019 Brand love study : Top 50 brands among kids ages 6-12. https://www.asksmartypants.com/syndicated-products
  • Swist T, Collin P, McCormack J, et al. (2015) Social Media and the Wellbeing of Children and Young People: A Literature Review. Subiaco, WA, Australia: Commissioner for Children and Young People.
  • Terranova, T. (2000). Free Labor: Producing Culture for the Digital Economy. Social Text 18(2), 33-58. [https://doi.org/10.1215/01642472-18-2_63-33]
  • Tuchow, R. (2019,04,18). Inside Ryan ToysReview’s linear TV strategy. Kidscreen.
  • Williams, F., Philips, A. F., & Lum, P. (1987). Extensions of gratification theory. In Williams, F. (Eds.), Technology and communication behavior. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Wolcott,H.F. (1990). Writing up qualitative research. Newberry Park, CA: Sage
  • Wong, J. C. (2019,04,24). ‘It’s not play if you’re making money: How Instagram and YouTube disrupted child labor laws. TheGuardian.

Appendix

부록

  • 김건우 (2017). <1인 미디어 당신의 콘텐츠를 캐스팅하라>. 서울: 인포더북스.
  • 김양은 (2016). <소셜 미디어 리터러시>. 서울: 커뮤니케이션북스
  • 김태연·이순형 (2011). 아동·청소년의 온라인게임을 통한 성취, 자기효능감, 학교적응과 삶의 만족도. <한국게임학회 논문지>, 11권, 151-162.
  • 김해동·김수진·김병련 (2019). <교실 속 유튜브 수업>. 서울: 맘에드림.
  • 닐슨코리안클릭 (2017, 03, 22). ‘Z세대’의 스마트폰 이용행태 분석. <닐슨코리안클릭>, 266권 2호.
  • 닐슨코리안클릭 (2019, 11, 26). 세대별 모바일 동영상 애플리케이션 이용행태 분화. <닐슨코리안클릭>, 298권 2호.
  • 박수경·이봉규 (2019). 키즈 크리에이터(kids creator)에 대한 사회적 이슈 분석: 뉴스 데이터 토픽 모델링의 적용. <문화와 융합>, 41권 4호, 549-578.
  • 박정이·임지은·황장선 (2018). 유튜브 브랜드 채널 콘텐츠의 커뮤니케이션 전략. <한국광고홍보학보>, 20권 2호, 95-151.
  • 박지혜 (2017). 국내 1인 미디어 시장 현황 및 발전 가능성. <KIET 산업경제>, 201704, 44-53.
  • 배상률·고은혜 (2015). <청소년문화 활성화를 위한 소셜 미디어 활용 연구> (연구보고 15-R03). 서울: 한국청소년정책연구원.
  • 설진아 (2010). 10대 청소년의 인터넷 이용 동기와 온라인 커뮤니케이션 활동의 상관성 연구. <미디어, 젠더 &문화>, 14권, 43-72.
  • 심재웅 (2017). 개인방송과 미디어 리터러시. <미디어와 교육>, 7권 2호, 16-27.
  • 오대영·이정기 (2014). 청소년들의 스마트미디어 이용과 중독, 효과에 관한 연구. <미디어, 젠더 & 문화>, 29권 3호, 125-158.
  • 오대영 (2017). 수용자의 인구사회적 특성, 이용동기, 성격이 유튜브의 장르 이용에 미치는 영향. <언론과학연구>, 17권 4호, 122-162.
  • 윤태일·김경희·신소영 (2014). 중학생의 미디어 및 대인커뮤니케이션이 진로결정 자기효능감과 진로탐색 활동에 미치는 영향. <진로교육연구>, 27권 4호, 167-185.
  • 이동후·이설희 (2017). 인터넷 개인방송 BJ의 노동 과정에 대한 탐색: 아프리카TV 사례를 중심으로. <한국언론학보>, 61권 2호, 127-156.
  • 이희은 (2019). 유튜브의 기술문화적 의미에 대한 탐색 : ‘흐름’과 알고리즘 개념의 재구성을 중심으로. <언론과 사회>, 27권 2호, 5-46.
  • 정용찬·김윤화 (2018). <2018 방송매체 이용행태 조사> (연구보고 2005-498X). 과천: 방송통신위원회.
  • 정은진·정윤경·김나라·류지영·김재희·장현진 (2018). <2018년 초·중등 진로교육 현황조사> (연구보고 2018-17-1). 세종: 한국직업능력개발원.
  • 최지혜 (2017). 20대의 자아존중감과 SNS 활동 특성. <KSIDI STAT REPORT>, 17권 3호, 1-10.
  • 한국마케팅연구원 (2018). 좋아하는 분야 하나만 있다면 누구라도 유튜브의 신이 될 수 있다!. <마케팅>, 52권 7호, 17-25.
  • DMC리포트 (2016). 1인 미디어 산업의 현황 및 전망 : 1인 미디어 방송을 중심으로. DMC Media