The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 66, No. 3, pp.268-303
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 30 Jun 2022
Received 11 Feb 2022 Revised 12 May 2022 Accepted 01 Jun 2022
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2022.66.3.007

유아의 부모와 교사는 미디어 리터러시에 관하여 서로 어떻게 인식할까? : 미디어 리터러시 구성요소와 미디어 리터러시 전문가의 참여 인식에 관한 상호지향성 모델

이혜선** ; 조재희*** ; 이재은 ; 정선임
**서강대학교 신문방송학과 박사수료 hsle@sogang.ac.kr
***서강대학교 지식융합미디어학부 부교수 jcho76@sogang.ac.kr
경인여자대학교 아동보육과 조교수
서강대학교 신문방송학과 박사과정
How Do Parents and Teachers of Toddlers Perceive One Another's Media Literacy? : Applying the Co-Orientation Model for Investigating Perceptions about Media Literacy Components and about Participation of Media Literacy Experts
Hye-Sun Lee** ; Jaehee Cho*** ; Jae-Eun Lee ; Sun Im Cheong
**Ph. D. Candidate, Department of Mass Communications, Sogang University hsle@sogang.ac.kr
***Associate Professor, School of Media, Arts, and Science, Sogang University, corresponding author jcho76@sogang.ac.kr
Assistant Professor, Department of Childhood Education & care, Kyung-In Women's University
Ph. D. Student, Department of Mass Communications, Sogang University

초록

본 연구는 유아 미디어교육의 주요 주체인 유아기 자녀를 둔 부모와 유아교육 기관 교사에 주목하여, 미디어 리터러시에 관한 부모와 교사의 인식 차이와 관계성을 살펴보고자 했다. 미디어 리터러시의 세부 구성요소와 미디어 리터러시 전문가의 유아 미디어교육 참여에 관한 상호지향성 모델을 분석하고, 각 모델의 유형을 파악함으로써 유아 미디어교육에서 부모·교사 간 커뮤니케이션 필요성을 논의하고자 했다. 주요 연구 문제를 분석하기 위해, 수도권에 거주하는 유아기 자녀를 둔 부모와 수도권 지역 유아교육 기관의 교사 총 203명을 대상으로 하는 자기기입식 온라인 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, 미디어 리터러시 구성요소인 비판적 이해에 관한 부모·교사의 객관적 일치도가 일치하였으나, 주관적 일치도는 두 집단 모두 일치하지 않았으며 상대방이 자신만큼 긍정적으로 인식하지는 않을 것이라 답변하는 경향을 보였다. 반면, 시민성에 관해서도 부모·교사의 객관적 일치도가 일치하고 주관적 일치도는 일치하지 않았으나, 상대방이 자신보다 더 긍정적으로 인식할 것이라 답변하였다. 즉, 비판적 이해와 시민성에 관하여 부모·교사 스스로의 인식이 유사함에도 상대방은 자신과 다를 것이라 오해하는 지각적 편향 발생 가능성을 확인하였다. 자아표현에 관하여, 부모·교사 모두 유아교육 기관 교사가 더 긍정적으로 인식할 것이라 답변하였고 두 집단 모두 이러한 인식 차이를 비교적 정확하게 인식하는 것으로 나타났다. 반면, 미디어 리터러시 전문가의 유아 미디어교육 참여에 관한 상호지향성 모델 유형 분석 결과 부분 불일치 유형에 해당하였다. 즉, 미디어교육 강사를 포함한 미디어 리터러시 관련 기관 종사자나 대학의 유아 미디어교육 참여에 관하여 부모보다 교사가 더 긍정적으로 인식하였다. 교사는 이러한 차이를 비교적 정확하게 인식하였으나, 부모는 미디어 리터러시 전문가의 참여에 관한 교사의 인식이 자신들과 유사할 것이라고 답변하는 경향을 보였다. 분석 결과를 종합하여, 교사와 부모가 함께 참여하는 미디어교육 프로그램의 필요성이나 미디어 리터러시 전문가와의 연계 교육 필요성을 논의하였다.

Abstract

In early childhood media education, parents' and teachers' media literacy transfers to direct interactions with toddler and interactions between parents and teachers. However, little attention has been paid to the differences in parent and teacher groups regarding their perceptions of media literacy. This study investigated the differences and relationships among parents and teachers in terms of their perceptions of media literacy. The focus was directed at building co-orientation models regarding the sub-components of media literacy and media literacy experts' participation in early childhood media education. Further, we analyzed the types of each co-orientation model, and we discussed the need for communication between parents and teachers in early childhood media education. In order to analyze the main research questions, a self-report online survey was conducted with a total of 203 parents of toddlers residing in the metropolitan area and teachers employed at early childhood education institutions in the metropolitan area. As a result of the analysis, the co-orientation model for critical understanding and citizenship, a sub-component of media literacy, corresponded to ignorance. The agreement between parents and teachers on critical understanding and citizenship was consistent. However, the congruency between the two groups did not agree. They responded that the others would not perceive their critical understanding positively as they did. On the other hand, regarding citizenship, they answered that the other person would perceive them more positively than themselves. In other words, it was confirmed that there is a possibility of a perceptual bias in which the other party misunderstands that the parents and teachers have similar perceptions about critical understanding and citizenship but are different from their own. Concerning self-expression, both parents and teachers answered that teachers of early childhood education institutions would perceive them more positively, and both groups recognized this difference in perception relatively accurately. The analysis of the co-orientation model regarding the participation of media literacy experts in early childhood media education was partially inconsistent. In other words, teachers perceived more positively than parents about participation in media education for children in media literacy-related institutions, including media education instructors and universities. Teachers recognized these differences relatively accurately, but parents tended to respond that teachers' perceptions about the participation of media literacy experts would be similar to themselves. The paper concludes by mentioning some of the implications raised by this approach to the necessity of a media education program in which teachers and parents participate together or the need for education in connection with media literacy experts.

Keywords:

Early childhood media education, Media literacy, Co-orientation model, Parents, Teacher

키워드:

유아 미디어교육, 미디어 리터러시, 상호지향성 모델, 부모, 교사

Acknowledgments

본 연구는 한국언론진흥재단의 2021년 지정주제 연구과제 ‘유아 대상 미디어 리터러시 교육 방안 및 커리큘럼’을 통해 자료를 수집하였습니다. 발전된 논문이 될 수 있도록 조언해주신 심사위원분들에게 감사드립니다(This research used data collected through ‘Early Childhood Media Literacy Education Plan and Curriculum,’ a research project by the Korea Press Foundation. Thanks to the reviewers for their advice in making this article more advanced).

References

  • Ahn, J. (2013). A study on the age difference of digital media literacy. Korean Journal of the Learning Sciences, 7(1), 1-21.
  • Ahn, J. I., Seo, Y.-K., & Kim, S. (2012). A study on the generation gap in media literacy awareness in social media environment. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 26(6), 129-176.
  • Aufderheide, P., & Firestone, C. M. (1993). Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Retrieved 2/5/22 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365294.pdf
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Brønn, P. S., & Brønn, C. (2003). A reflective stakeholder approach: Co-orientation as a basis for communication and learning. Journal of Communication Management, 7(4), 291–303. [https://doi.org/10.1108/13632540310807430]
  • Buckingham, D. (1998). Media education in the UK: Moving beyond protectionism. Journal of Communication, 48(1), 33-43. [https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1998.tb02735.x]
  • Chaffee, S. H., & McLeod, J. M. (1968). Sensitization in panel design: A coorientational experiment. Journalism Quarterly, 45(4), 661–669. [https://doi.org/10.1177/107769906804500406]
  • Chang, H., & Ahn, Y.-J. (2019). The effect on perception of using artificial intelligence technology in class by Pre-service early childhood teacher's media literacy and self-efficacy. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(18), 583-604. [https://doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.18.583]
  • Cho, M., & Kim, H. (2015). The effect of parental trust to child care centers and teachers’ emotional temperaments on the Infant’s adjustments to child care centers. Journal of the Korean Society of Child Welfare, 51, 77-103.
  • Choi, C.-H., & You, Y. (2017). The study on the comparative analysis of EFA and CFA. Journal of Digital Convergence, 15(10), 103-111.
  • Choi, Y. H., & Chung, H. J. (2014). A home/school collaboration on character development through lending picture book activities. Korean Journal of Early Childhood Education, 34(5), 229-248. [https://doi.org/10.18023/kjece.2014.34.5.011]
  • Chung, W. (2020). A comparative study of the THAAD conflict perceptions between South Korean and Chinese: Based on a time-series co-orientation model. The Korean Journal of Advertising and Public Relations, 22(2), 337-377. [https://doi.org/10.16914/kjapr.2020.22.2.337]
  • Daniel, G. (2015). Patterns of parent involvement: A longitudinal analysis of family–school partnerships in the early years of school in Australia. Australasian Journal of Early Childhood, 40(1), 119-128. [https://doi.org/10.1177/183693911504000115]
  • DeMulder, E. K., Denham, S., Schmidt, M., & Mitchell, J. (2000). Q-sort assessment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274–282. [https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.2.274]
  • Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: A plan of action. Retrieved 2/5/22 from https://www.aspeninstitute.org/wp-content/uploads/2010/11/Digital_and_Media_Literacy.pdf
  • Jang, K. (2021, 5, 11). “Child abuse witch hunt at Mom Cafe… please protect childcare teachers” petitions to blue house. The Chosunilbo. Retrieved 2/8/11 from https://www.chosun.com/national/national_general/2021/05/11/E25EAJPAERB3ZMKMOTLLV3US4M/
  • Jang, M. (2020). Legal imperatives for the protection of future generations - Focusing on children’s rights in the digital environment -. Retrieved 2/4/22 from https://www.klri.re.kr/kor/publication/1968/view.do
  • Jang, M. K., & Lee, S. (2021). A qualitative study of teacher influencers. The Journal of Educational Administration, 39(3), 161-188. [https://doi.org/10.22553/keas.2021.39.3.161]
  • Kang, E. J. (2021). Early childhood media use and education from the perspective of children's rights. Retrieved 2/4/22 from https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/5180
  • Kim, B.-H., Lee, H.-J., & Park, M.-K. (2019). The classification and influence factors of digital literacy in early childhood teachers. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(12), 157-181. [https://doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.12.157]
  • Kim, C., & Kweon, M. (2021). A study on the types of conflict between parents and teachers. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21, 1359-1383. [https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.2.1359]
  • Kim, D. H. (2008). A study on educational methods in partnership of schools and families for improving media literacy. Korean Education, 79, 25-53. [https://doi.org/10.15734/koed..79.200809.25]
  • Kim, J., & Kim, S. Y. (2020). A Study on the perceptual difference of government-public relationship by government officials, young citizens, and senior citizens application of the co-orientation model. Journal of Public Relations, 24(4), 1-36.
  • Kim, J., & Lee, K. (2019). Structural relationships among parents’ media literacy, smart-media mediation, preschoolers’ smart-media usage time, and social competence. Korean Journal of Child Studies, 40(6), 63-76. [https://doi.org/10.5723/kjcs.2019.40.6.63]
  • Kim, Y., & Yoon, H. (2004). Interpersonal connections and business ethics : A comparative study of perceptions of public relations practitioners and journalists toword public relations business ethics. Journal of Public Relations, 8(1), 302-338.
  • Kweon, M..-R., & Ha, Y.-H. (2014). A study on the relationship between parents and early childhood teachers. Korean Journal of Early Childhood Education, 34(4), 281-302. [https://doi.org/10.18023/kjece.2014.34.4.013]
  • Lee, C. J., & Lee, Y. (2021). The effects of parents' media literacy on children's smart media immersion trendency : The mediating effects of parents' smart media mediation. Journal of Character Education and Research, 6(2), 169-193. [https://doi.org/10.46227/JCER.6.2.9]
  • Lee, J. I., & Chung, W. (2020). A comparative sudy of robot journalism between journalists and readers : Based on a co-orientation model. Journal of Media Economics & Culture, 18(2), 113-155. [https://doi.org/10.21328/JMEC.2020.5.18.2.113]
  • Lee, J.-U., & Kang, E. J. (2020). An analysis on possibility of utilizing educational social networking applications in early childhood remote education during COVID-19. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 25(6), 347-369. [https://doi.org/10.20437/KOAECE25-6-15]
  • Lee, S. (2020). Kindergarteners’ multimodal literacies in the activities of re-designing advertisements. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 25(2), 1-20. [https://doi.org/10.20437/KOAECE25-2-01]
  • Lee, S., & Sohn, Y. (2018). Coorientational analysis among media literacy practitioners-literacy experienced persons - literacy nonexperienced persons. Journal of Communication Research, 55(2), 213-257. [https://doi.org/10.22174/jcr.2018.55.2.213]
  • Lee, S.-S., & Chon, B. S. (2020). A comparative analysis of the elderly-young generation perception on YouTube use motives: An application of the co-orientation model. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 34(2), 76-104.
  • Lee, Y. & Lee, J.-E. (2013). A Comparative Study on the Perception of the Traditional Child-rearing Practices between the Parents' Generation and Grandparents' Generation. Asian Culture Studies, 29, 267-299. [https://doi.org/10.34252/acsri.2013.29..011]
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14. [https://doi.org/10.1080/10714420490280152]
  • McLeod, J. M., & Chaffee, S. H. (1973). Interpersonal approaches to communication research. American Behavioral Scientist, 16(4), 469-499. [https://doi.org/10.1177/000276427301600402]
  • Miller, D. T., & McFarland, C. (1987). Pluralistic ignorance: When similarity is interpreted as dissimilarity. Journal of Personality and Social Psychology, 53(2), 298–305. [https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.2.298]
  • Ministry of Science and ICT, & National Information Society Agency (2021). 2020 The report on the digital divide. Retrieved 2/11/22 from https://www.nia.or.kr/site/nia_kor/ex/bbs/View.do?cbIdx=81623&bcIdx=23112&parentSeq=23112
  • Nikken, P., & Schols, M. (2015). How and why parents guide the media use of young children. Journal of Child and Family Studies, 24(11), 3423-3435. [https://doi.org/10.1007/s10826-015-0144-4]
  • Park, C.-Y., Hur, T., & Choi, S. C. (2001). Psychological sub-categorization of 'in-group': Weness versus im-the-same-group. Korean Journal of Psychology: General, 21(1), 25-44.
  • Park, S.-H. & Park, S.-M. (2005). A study on the co-orientation of internet portal news providers and users. Korean Journal of Communication & Information, 30, 143-174.
  • Park, J. (2003). Discrepancy between Korean government and corporate practitioners regarding professional standards in public relations: A co-orientation approach. Journal of Public Relations Research, 15(3), 249-275. [https://doi.org/10.1207/S1532754XJPRR1503_3]
  • Park, J. (2012). Co-orientation and false consensus versus false conflict of public relations practitioners and journalists in the source-reporter relationship. The Korean Journal of Advertising and Public Relations, 14(3), 92-123.
  • Rosen, D. B., & Jaruszewicz, C. (2009). Developmentally appropriate technology use and early childhood teacher education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 162-171. [https://doi.org/10.1080/10901020902886511]
  • Seo, E., & Ma, J. M. (2021). Infants’ use of video content and caregivers’ media literacy. Journal of Speech, Media and Communication Research, 20(3), 123-160. [https://doi.org/10.51652/ksmca.2021.20.3.4]
  • UNESCO (1977). Media studies in education. Retrieved 2/4/22 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000023803
  • UNESCO (1984). Media education. Retrieved 2/4/22 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000062522
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Wackman, D. B. (1973). Interpersonal communication and coorientation. American Behavioral Scientist, 16(4), 537-550. [https://doi.org/10.1177/000276427301600405]
  • Yoo, S., & Kim, K. S. (2020). Practicing engaged journalism through crowdfunding : A comparison between creators and contributors. Journal of Media Economics & Culture, 18(2), 157-200. [https://doi.org/10.21328/JMEC.2020.5.18.2.157]
  • Yoon, B., & Lee, Y. (2020). The effect of mother's media literacy on children's story comprehension : The mediated effect of mother's smart media mediation. Journal of Early Childhood Education, 40(6), 105-130.
  • Yun, M. & Suh, H. (2021). Young children’s narrative about smart media. Korean Journal of Early Childhood Education, 41(3), 269-291.

Appendix

부록

  • 강은진 (2021). 아동권리측면에서 바라본 유아 미디어 이용과 교육. Retrieved 2/4/22 from https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/5180
  • 과학기술정보통신부·한국지능정보사회진흥원 (2021). 2020 디지털정보격차실태조사. Retrieved 2/11/22 from https://www.nia.or.kr/site/nia_kor/ex/bbs/View.do?cbIdx=81623&bcIdx=23112&parentSeq=23112
  • 권미량·하연희 (2014). 유아교육기관의 부모와 교사의 관계성 탐색. <유아교육연구>, 34권 4호, 281-302.
  • 김대희 (2008). 미디어 리터러시 신장을 위한 가정과 학교의 연계 교육 방안 연구. <새국어교육>, 79권, 25-53.
  • 김보현·이홍재·박미경 (2019). 유아교사의 디지털 리터러시 잠재계층 유형화 및 영향요인. <학습자중심교과교육연구>, 19권 12호, 157-181.
  • 김영욱·윤하나 (2004). PR 실무자와 언론인의 사적 관계에 대한 중요성 인식과 PR 직업 윤리에 대한 상호 인식. <홍보학연구>, 8권 1호, 302-338.
  • 김지선·이강이 (2019). 부모의 미디어 리터러시, 스마트미디어 중재, 유아의 스마트미디어 사용시간, 사회적 유능감의 구조적 관계. <아동학회지>, 40권 6호, 63-76.
  • 김지윤·김수연 (2020). 정부-공중 관계성에 대한 정부 관계자, 청년, 시니어 간 인식 차이 비교 상호지향성 모델의 적용. <홍보학연구>, 24(4), 1-36.
  • 김초롱·권미량 (2021). 부모와 교사 간 갈등유형에 관한 연구. <학습자중심교과교육연구>, 21권 2호, 1359-1383.
  • 박성희·박수미 (2005). 포털뉴스 제공자와 이용자간 상호지향성 연구. <한국언론정보학보>, 통권 제30호, 143-174.
  • 박정열·허태균·최상진 (2001). 사회적 범주과정의 심리적 세분화: 내집단 속의 우리와 우리편. <한국심리학회지: 일반>, 21권 1호, 25-44.
  • 박종민 (2012). 기사 생성 과정에 있어 언론기자들과 취재원으로서 PR실무자들 간의 상호이해 상호지향성 모델과 그릇된 합의-비합의 개념의 적용. <한국광고홍보학보>, 14(3), 92-123.
  • 서은정·마정미 (2021). 유아의 동영상 콘텐츠 이용과 양육자의 미디어 리터러시. <한국소통학보>, 20권 3호, 123-160.
  • 안정임 (2013). 연령집단에 따른 디지털 미디어 리터러시 수준 비교 연구. <학습과학연구>, 7권 1호, 1-21.
  • 안정임·서윤경·김성미 (2012). 소셜 미디어 환경에서의 미디어 리터러시 구성요인 검증: 세대 간의 미디어 리터러시 인식차이를 중심으로. <한국방송학보>, 26권 6호, 129-176.
  • 유수정·김균수 (2020). 크라우드펀딩을 통한 수용자 관여 저널리즘(Engaged Journalism) 실천 : 제안자와 후원자의 상호지향성을 중심으로. <미디어 경제와 문화>, 18권 2호, 157-200.
  • 윤미경·서현선 (2021). 스마트 미디어에 대한 유아들의 이야기. <유아교육연구>, 41권 3호, 269-291.
  • 윤보람·이영신 (2020). 어머니의 미디어 리터러시가 유아의 이야기 이해력에 미치는 영향: 어머니의 스마트미디어 중재의 매개효과. <유아교육연구>, 40권 6호, 105-130.
  • 이상숙·전범수 (2020). 유튜브 이용 동기에 대한 세대 간 상호인식 차이 : 중장년층과 청년층 간 비교. <한국방송학보>, 34권 2호, 76-104.
  • 이수범·손영곤 (2018). 미디어 리터러시에 대한 기획자, 경험자, 비경험자간 인식 차이: 상호지향성 모델을 중심으로. <언론정보연구>, 55권 2호, 213-257.
  • 이수원 (2020). 광고 재디자인 활동에서 나타난 유아의 복합양식 리터러시 분석. <열린유아교육연구>, 25권 2호, 1-20.
  • 이유미·이정은 (2013). 전통육아방식에 대한 부모세대와 조부모세대간 인식 비교 연구. <아시아문화연구>, 제29집, 267-299.
  • 이정일·정원준 (2020). 로봇 저널리즘에 대한 기자와 독자 간 상호 인식 연구: 상호지향성 모델을 중심으로. <미디어 경제와 문화>, 18권 2호, 113-155.
  • 이지운·강은진 (2020). 코로나 19 상황에서 교육용 SNS 앱의 유아 원격교육 활용 가능성 탐색. <열린유아교육연구>, 25권 6호, 347-369.
  • 이채진·이영신 (2021). 부모의 미디어 리터러시가 유아의 스마트미디어 몰입 경향성에 미치는 영향: 스마트미디어 중재의 매개 효과. <인성교육연구>, 6권 2호, 169-193.
  • 장근욱 (2021, 5, 11). “맘카페서 아동학대 마녀사냥… 보육교사 지켜달라” 靑 청원. <조선일보>. Retrieved 2/8/11 from https://www.chosun.com/national/national_general/2021/05/11/E25EAJPAERB3ZMKMOTLLV3US4M/
  • 장민경·이승호 (2021). 교사 인플루언서에 관한 질적 연구. <교육행정학연구>, 39권 3호, 161-188.
  • 장민영 (2020). 미래세대 보호를 위한 법적 과제1 – 디지털 환경에서의 아동권리를 중심으로 - Retrieved 2/4/22 from https://www.klri.re.kr/kor/publication/1968/view.do
  • 장희선·안영진 (2019). 예비유아교사의 미디어 리터러시, 교사효능감이 인공지능기술 활용 학습 인식에 미치는 영향. <학습자중심교과교육연구>, 19권 18호, 583-604.
  • 정원준 (2020). 사드 (THAAD) 이슈를 둘러싼 한국과 중국 공중 간 갈등 인식 변화 추이 연구: 시계열 상호지향성 모델을 적용하여. <한국광고홍보학보>, 22권 2호, 337-377.
  • 조미현·김현수 (2015). 부모의 보육시설 신뢰와 교사의 정서적 기질이 영유아의 보육시설 적응에 미치는 영향. <한국아동복지학>, 51호, 77-103.
  • 최영해·정희정 (2014). 인성덕목 관련 가정연계 그림책 대여 활동이유아의 인성발달에 미치는 효과. <유아교육연구>, 34권 5호, 229-248.
  • 최창호·유연우 (2017). 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석의 비교에 관한 연구. <디지털융복합연구>, 15권 10호, 103-111.