Current issue

The Korean Society for Journalism & Communication Studies - Vol. 68 , No. 1

[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 64, No. 4, pp. 132-166
Abbreviation: KSJCS
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 31 Aug 2020
Received 09 Apr 2020 Revised 27 Jul 2020 Accepted 04 Aug 2020
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2020.64.4.004

텔레비전 드라마 속 모성 판타지에 대한 여성주의적 고찰 : KBS 드라마 <동백꽃 필 무렵>을 중심으로
정영희*
*고려대학교 정보문화연구소 연구원 (yeongsol@hanmail.net)

A Study on Motherhood Fantasy in Television Dramas : Analyzing a KBS2 drama, When Camellia Blooms
Young-Hee Chung*
*Research Fellow, Research Institute for Information & Culture, Korea University (yeongsol@hanmail.net)

초록

본 연구는 텔레비전 드라마에 투영된 어머니 및 모성에 관한 관념과 규범을 분석한 것이다. 분석 대상은 KBS2-TV의 드라마 <동백꽃 필 무렵>(2019)이다. 이 드라마는 6.3%의 시청률로 출발하여 지속적으로 최고 시청률을 갱신하면서 23.8%로 종영하였다. 잘 만들어진 드라마로 평가를 받으며 많은 상을 받아 사실상 시장성과 화제성, 작품성 등 모든 면에서 인정받았다. <동백꽃>을 분석 대상으로 선정한 이유는 남녀 주인공의 사랑이 스토리의 중심인 것은 사실이지만, 이야기를 든든하게 받치고 있는 것은 다양한 모습으로 표현된 어머니의 모습이었고, 그 중심에는 대중문화 속에 빈번하게 등장하는 모성 판타지가 위치하고 있다고 판단했기 때문이다. 연구 방법으로는 텍스트 분석을 사용하였다. 텍스트 분석은 내용의 심층적 의미에 주의를 기울임으로써 텔레비전과 시청자, 텔레비전과 사회의 관계에 대한 깊은 이해를 제공할 수 있는 장점이 있다고 판단했기 때문이다. 본 연구에서는 텍스트의 여러 구성 요소 중에서 특히 등장인물, 주요 인물 간의 관계, 주요 인물들이 각자의 역할을 수행하며 상호 교차하는 에피소드를 분석하였다. 이를 통해 텔레비전 드라마가 내포한 가치와 관념을 포착할 수 있다고 판단하였다. 또한 드라마의 대사는 등장인물의 성격과 역할을 비교적 명료하게 시청자들에게 전달하는 양식 중 하나이기 때문에, 등장인물이 어머니, 어머니 역할, 모성에 대해 직접 언급하는 대사는 모성에 대한 규정과 규범의 판단 근거로 중요하게 활용되었다. 분석 결과, <동백꽃...>에는 모성이 어머니(여성)와 연결된 절대적 가치로서, 본능이고 운명이어서 어떠한 환경에서도 흔들리지 않는 무조건성을 내포한다는 인식이 반영되어 있었다. 그러한 모성의 실천 과정은 도덕적이고 순결해야했다. 또한 모성은 특정 방향으로 성숙의 단계를 거치며, 그 성숙은 자식의 성장 단계와 맞물려있고 자식의 요구에 맞춰진다는 인식이 반영되었다. 그러한 모성은 대물림되며 궁극적으로는 공동체의 영역으로 확장되었다. 모성과 여성성은 공존할 수 있는 가치로 표현되었으나, 모성이 여성으로서의 삶보다 우선하는 가치로 인식되었다. 또한 모성 결핍 대가의 치명성이 강조되었다. 이를 통해 실존할 수 없는 모성에 대한 환상, ‘정상적 모성’에 대한 우리 사회의 기대는 사라진 것이 아니라 단지 말해지지 않았을 뿐, 우리 사회의 심연 속에 숨겨져 있었음을 알 수 있었다. <동백꽃...>의 모성 이야기는 여성 스스로 새로운 권력 관계를 만들어갈 수 있는 전략적 거점이기도 한 ‘어머니’의 가능성을 가부장적 인식의 틀로 제한하고 있었다.

Abstract

This study analyzes the notions and norms of mother and motherhood projected in popular television dramas. A KBS2 drama, When Camellia Blooms (2019), was selected for analysis. The drama started with a view rating of 6.3% and continually updated the highest rating, ending at 23.8%. It generally gained acclaim for the marketability, topicality and workability, and received many awards. When Camellia Blooms was chosen for analysis for the various types of mothers and motherhood behind the main plot of a love affair between the heroine and hero. In the drama, the fantasy of motherhood, which frequently appears in popular culture, is located in the center of the mothers' story. In this study, text analysis was used as a research method. Text analysis has the advantage of providing a deep understanding of the relationship between television and viewers and television and society by paying attention to the latent meaning of the text. The analysis focuses on the characters, the relationships of main characters, and the episodes in which the main characters perform their roles. Since the dialogue is one of the forms to convey the character and role of the characters to viewers relatively clearly, the dialogues in which the characters directly mention the mother, mothering, and motherhood were analyzed as important. According to the research results, When Camellia Blooms reflects the perception that motherhood is an instinct and destiny, an absolute value connected to a mother (female), implied as unconditional and unshakable in any environment. The practice of motherhood had to be moral and pure. The drama reflects the recognition that motherhood goes through the stages of maturity in a specific direction, and that maturity is intertwined with the stage of child growth and is tailored to the needs of the children. Such motherhood was passed on and ultimately expanded into the realm of the community. Motherhood and femininity were expressed as values that could coexist, but motherhood was perceived as a priority over life for women. In addition, the fatality of the maternal deficiency was emphasized. It was thus found that our society's expectations of the 'normal motherhood,' the fantasy of motherhood that could not exist, were not lost, but were hidden in the abyss of our society. The story of motherhood in When Camellia Blooms limited the possibility of 'mother', which is also a strategic base for women to create new power relations themselves, to the framework of patriarchal perception.


KeywordsTelevision dramas, Mother, Mothering, Motherhood, Feminism
키워드: 텔레비전 드라마, 어머니, 모성, 여성주의

References
1. Badinter, E. (1980). (L')amour en plus: histoire de l'amour maternel, XVIIe-XXe siecle. Paris: Flammarion.
2. Bu, J. N. (1999). Femininity and motherhood in the mass media. In Y. Shim, J. Jeong & J. Yun (Eds.), Discourse and Reality of Motherhood: Mother's Sex, Life and Identity (pp. 319-341). Seoul: Nanam.
3. Chae, S. J. (2009). Discourse of Motherhood in Formation of Modern Education. Seoul: Hakjisa.
4. Cheon, S. (2003). Discussion on Motherhood and Recognition of Protecting Motherhood by Chinese Intellectuals in the 1920s·30s. The Journal of Chinese Historical Researches, 24, 207-245.
5. Cho, H. (2006). From a construction state to a caring society. In H. Cho (Ed.), From Family to School From School to Village: A Community of Care and Learning (pp. 13-41). Seoul: Alternative Culture Press.
6. Choi, E. (2014). A Qualitative Research on the Project and Fragmentation of Motherhood in Korean Women. Doctoral Dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea.
7. Chung, Y.-H. (2019). A Study on Korean television dramas after the Mid-2000s. Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 33(5), 221-252.
8. Davis, A. (2012). Modern Motherhood: Women and Family in England, 1945-2000. Manchester: Manchester University Press.
9. Dong-A Ilbo. (2020, January 1). Gong Hyo-jin won the KBS acting grand prize… including Kang Haneul and Lee Jeong-eun, 'When camellia blooms' won 12 prizes. Dong-A Ilbo. Retrieved 1/8/20 from http://www.donga.com/news/article/all/20200101/99036293/1
10. Gallup Korea (2019, November 12). Korean favorite TV shows-November 2019. Retrieved 1/8/20 from https://www.gallup.co.kr/gallupdb/reportContent.asp?seqNo=1063
11. GOODDATA Corp. (2019, November 26). Online TV Audience Ratings - drama ranking of the 3rd week of November 2019. Retrieved 1/8/20 from https://mygooddata.tistory.com/825
12. Hong, J. (2009a). The Symbolic Boundaries of Motherhood in TV Dramas. Doctorial Dissertation, Ewha Womans University, Seoul, Korea.
13. Hong, J. (2009b). The Symbolic Boundaries of Motherhood in TV Dramas. Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 23(6), 284-321.
14. Jang, H. J. (2010). Maternal ideology, still valid? Korean Theatre Journal, 75, 66-72.
15. Jang, S.-J. (2012). A Study of Care in Community: Focus on the MapoDoore 'Okedongmu'. Journal of Korean Women's Studies, 28(2), 1-31.
16. Jeong, J. Y. (2005). The history of Korean patriarchy and motherhood. In H. Jo (Ed.), Feminist values ​​and maternal leadership (pp. 149-169). Seoul: Ewha Womans University Press.
17. KBS (2019). When the camellia blooms ‘Characters’. Retrieved 1/8/20 from http://program.kbs.co.kr/2tv/drama/camellia2019/pc/detail.html?smenu=e126f2
18. Kim, H. (2004). Meta analysis on the television narrative studies. Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, 59, 167-197.
19. Kim, H., & Kim, M.-H. (1996). Patriarchal narrative strategies of television drama. Media & Society, 6, 6-50.
20. Kim, K. W. (2005). Mothering Discussion shown in Noh Hee Kyung's Television Drama. Master’s thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea.
21. Kim, M. (2018). Expanding and Rethinking 'Motherhood': Focused on the TV Drama 'Mother'. The Journal of Korean Drama and Theatre, 61, 333-368.
22. Kim, S. J. (2017, February 26). Since the birth rate is low, women with high-specs need to get married with a lower standard? Nocut News. Retrieved 1/8/20 from https://www.nocutnews.co.kr/news/4740102
23. Kim, Y. J. (2020, April 24). At the Korean Producer Awards, 14 programs including ‘Giant PengTV’, ‘SBS Special-Yohan·Seadoll·Yonghyun’ won awards. Pd Journal. Retrieved 5/5/20 from http://www.pdjournal.com/news/articleView.html?idxno=71265
24. Kim, Y. O. (2005). Remembering Mothers' History: Raising Women's Leadership in Women's Genealogy. In H. Jo (Ed.), Feminist values ​​and maternal leadership (pp. 117-147). Seoul: Ewha Womans University Press.
25. Kozoloff, S. (1987). Narrative Theory and Television. In R. Allen (Ed.), Channels of discourse: Television and Contemporary Criticism (pp. 67-100). ‎Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press.
26. Kwon, J. S. (1998, March 14). Strong mother, I miss you. The Hankyoreh. Retrieved 1/8/20 from https://www.bigkinds.or.kr/v2/news/index.do
27. KwonKim, H. Y. (2019, November 14). ‘When Camellia Blooms’, a drama interpreted as a group growth narrative for women. Cine 21. Retrieved 1/8/20 from http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=94238
28. Kwon, Y.-h. (2019). Representation Aspect and Meaning of Maternal Narrative: Based on the TV drama, ‘Mother’. Korean Language and Literature in International Context, 82, 537-567.
29. Lee, E. (2019). 'To be a mother is to give yourself all up for another little being': A Study on Motherhood Practice Represented in TV Drama Mother. Family and Culture, 31(3), 34-79.
30. Lee, G. H. (2019, December 3). ‘Differences in happiness’ seen through the conversation between Dongbaek and her mom. Ohmynews. Retrieved 1/8/20 from http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002592466
31. Lee, J. H. (2019, November 22). ‘When camellia blooms’ that comforted all of us end 23.8% view rating. Yonhap News Agency. Retrieved 1/8/20 from https://www.yna.co.kr/view/AKR20191121056500005
32. Lee, J. H. (2019, December 4). Lee, Jeong-eun‘When Camellia blooms’ is meaningful because it show various types of mothers”. Yonhap News Agency. Retrieved 1/8/20 from https://www.yna.co.kr/view/AKR20191204082400005?input=1195m
33. Lee, J. O. (1999). Feminism and Motherhood: dialectic of rejection and praise. In Y. Shim, J. Jeong & J. Yun (Eds.), Discourse and Reality of Motherhood: Mother's Sex, Life and Identity (pp. 43-67). Seoul: Nanam.
34. Lee, K. (2009). Feminist Rethinking of Motherhood. Korean Feminist Philosophy, 11, 173-197.
35. Lee, S.-W. (2005). Feminist Reconceptualization of Leadership and Power. Women's Studies Review, 22(1), 3-22.
36. Lee, Y. J. (1999). ‘Maternal theory’ from women's perspective. In Y. Shim, J. Jeong, & J. Yun (Eds.), Discourse and Reality of Motherhood: Mother's Sex, Life and Identity (pp. 21-41). Seoul: Nanam.
37. Lee, Y. J. (2019, November 11). ‘When the Camellia Blooms’ talk about motherhood, not Kkabul-i story. Sports Kyunghyang. Retrieved 1/8/20 from http://sports.khan.co.kr/entertainment/sk_index.html?art_id=201911111712003&sec_id=540201&pt=nv
38. Lee, Y. M. (2011). In the drama, mothers began to appear as entrepreneurs. Hwanghae Review, 71, 331-338.
39. National Institute of Korean Language (n.d.). Standard Korean Language Dictionary. Retrieved 1/8/20 from https://stdict.korean.go.kr/search/searchResult.do?pageSize=10&searchKeyword=%EB%AA%A8%EC%84%B1
40. Propp, V. (1970). Morphology of the folktale. Austin, TX: University of Texas Press.
41. Rich, A. C. (1976). Of woman born: Motherhood as Experience and Institution. New York, NY: Norton.
42. Ruddick, S. (1995). Maternal Thinking: Toward a Politics of Peace. New York, NY: Norton.
43. Saito, J. (2000). publicness. Tokyo: Iwanami Shoten.
44. Shin, K. A. (1999). Change of motherhood in the 1990s: from the personification of sacrifice to a human with desire. In Y. Shim, J. Jeong, & J. Yun (Eds.), Discourse and Reality of Motherhood: Mother's Sex, Life and Identity (pp. 389-413). Seoul: Nanam.
45. Song, J. Y. (2019, November 16). Dongbaeg's words were more shocking than the Kkabul-i's identity. Ohmynews. Retrieved 1/8/20 from http://star.ohmynews.com/NWS_Web/OhmyStar/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002587418
46. Thurer, S. L. (1995). The Myths of Motherhood: How Culture Reinvents the Good Mother. London, UK: Penguin Books
47. Tronto, J. C. (1993). Moral Boundaries: A Political Argument for an ethic of care. New York, NY: Routledge.
48. Won, Y. (2002). Popular culture and Feminism. In Y. Won, E. Han, & J. Kwang (Eds.), Mass media and Feminism (pp. 17-67). Seoul: Hannarae.
49. Yang, M. S. (2005). Social expansion of motherhood and female leadership. In H. Jo (Ed.), Feminist values ​​and maternal leadership (pp. 89-115). Seoul: Ewha Womans University Press.
50. Yang. S. Y. (2019, November 22). Go Du-shim·Lee Jeong-eun, Mothers in ‘When Camellia Blooms’ who cried us[MK Star]. Maeil Business Newspaper. Retrieved 1/8/20 from https://www.mk.co.kr/star/broadcasting-service/view/2019/11/972540/
51. Yun, H. R. (2005). The problem of motherhood towards tomorrow: To bridge the form of motherhood and feminist care style. In H. Jo (Ed.), Feminist values ​​and maternal leadership (pp. 63-87). Seoul: Ewha Womans University Press.

부록
1. 국립국어원 (n.d.). 표준국어대사전. Retrieved 1/8/20 from https://stdict.korean.go.kr/search/searchResult.do?pageSize=10&searchKeyword=%EB%AA%A8%EC%84%B1
2. 굿데이터코퍼레이션 (2019, 11, 26). TV화제성 지수-2019년 11월 3주차 드라마 순위. Retrieved 1/8/20 from https://mygooddata.tistory.com/825
3. 권김현영 (2019, 11, 14). [동백꽃 필 무렵②] 여성들의 집단성장서사로 읽는 드라마 <동백꽃 필 무렵>. <씨네21>. Retrieved 1/8/20 from http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=94238
4. 권양현 (2019). 모성 서사의 재현 양상과 의미 -텔레비전드라마 <마더>를 중심으로. <국제어문>, 82집, 537-567.
5. 권정숙 (1998, 3, 14). 강인한 어머니, 당신이 그립습니다. <한겨레>. Retrieved 1/8/20 from https://www.bigkinds.or.kr/v2/news/index.do
6. 김강원 (2005). <노희경의 TV 드라마에 나타난 모성담론>. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
7. 김미라 (2018). ‘모성’의 확장과 재사유: TV드라마 <마더>를 중심으로. <한국극예술연구>, 제61집, 333-368.
8. 김수정 (2017, 2, 26). 출생률 낮으니 고스펙 여성들은 눈 낮춰 결혼하라? <노컷뉴스>. Retrieved 1/8/20 from https://www.nocutnews.co.kr/news/4740102
9. 김영옥 (2005). 어머니들의 역사를 기억하며: 여성의 계보학에서 여성 리더십을 길어올리다. 조형 (편). <여성주의 가치와 모성리더십> (117-147쪽). 서울: 이화여자대학교출판부.
10. 김윤정 (2020, 4, 24). 한국PD대상, ‘자이언트 펭TV’·‘SBS 스페셜-요한, 씨돌, 용현’ 등 14편 수상. <PD저널>. Retrieved 5/5/20 from http://www.pdjournal.com/news/articleView.html?idxno=71265
11. 김훈순 (2004). 텔레비전 서사연구의 메타분석. <방송연구>, 통권 59호, 167-197.
12. 김훈순·김명혜 (1996). 텔레비전 드라마의 가부장적 서사전략. <언론과 사회>, 통권 6호, 6-50.
13. 동아일보 (2020, 1, 1). 공효진, KBS 연기대상 수상…강하늘·이정은까지 ‘동백꽃’ 12관왕. Retrieved 1/8/20 from http://www.donga.com/news/article/all/20200101/99036293/1
14. 부정남 (1999). 대중매체에 나타난 여성성과 모성. 심영희·정진성·윤정로 (편). <모성의 담론과 현실: 어머니의 성, 삶, 정체성> (319-341쪽). 서울: 나남출판.
15. 송주연 (2019, 11, 16). ‘까불이’ 정체보다 더 충격적이었던 동백이의 그 말. <오마이뉴스>. Retrieved 1/8/20 from http://star.ohmynews.com/NWS_Web/OhmyStar/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002587418
16. 신경아 (1999). 1990년대 모성의 변화: 희생의 화신에서 욕구를 가진 인간으로. 심영희·정진성·윤정로 (편). <모성의 담론과 현실: 어머니의 성, 삶, 정체성> (389-413쪽). 서울: 나남출판.
17. 양민석 (2005). 모성의 사회적 확장과 여성 리더십. 조형 (편). <여성주의 가치와 모성리더십> (89-115쪽). 서울: 이화여자대학교출판부.
18. 양소영 (2019, 11, 22). 고두심 이정은, 우릴 울린 ‘동백꽃’의 엄마들[MK스타]. <매일경제>. Retrieved 1/8/20 from https://www.mk.co.kr/star/broadcasting-service/view/2019/11/972540/
19. 원용진 (2002). 대중문화와 여성 해방주의. 원용진·한은경·강준만 (편). <대중매체와 페미니즘> (17-67쪽). 서울:한나래.
20. 윤혜린 (2005). 내일을 향해서 본 모성의 문제: 모성 양식과 여성주의적 보살핌 양식 사이에 다리를 놓기 위하여. 조형 (편). <여성주의 가치와 모성리더십> (63-87쪽). 서울: 이화여자대학교출판부.
21. 이경아 (2009). 모성에 대한 여성주의 재사유. <한국여성철학>, 11권, 173-197.
22. 이경희 (2019, 12, 3). 동백이와 엄마의 대화 통해 본 ‘행복에 대한 차이’. <오마이뉴스>. Retrieved 1/8/20 from http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002592466
23. 이상화 (2005). 리더십과 권력에 대한 여성주의적 재개념화. <여성학논집>, 22집 1호, 3-22.
24. 이연정 (1999). 여성의 시각에서 본 ‘모성론’. 심영희·정진성·윤정로 (편). <모성의 담론과 현실: 어머니의 성, 삶, 정체성> (21-41쪽). 서울: 나남출판.
25. 이영미 (2011). 드라마 속 기업가가 어머니로 바뀌었다. <황해문화>, 71권, 331-338.
26. 이유진 (2019, 11, 11). ‘동백꽃 필 무렵’ 까불이 아닌 모성을 말하다. <스포츠경향>. Retrieved 1/8/20 from http://sports.khan.co.kr/entertainment/sk_index.html?art_id=201911111712003&sec_id=540201&pt=nv
27. 이은지 (2019). “엄마가 되는 건 다른 작은 존재를 위해서 자기를 다 내줄 때에요”: TV 드라마 <마더>에 재현된 모성 실천에 관한 연구. <가족과 문화>, 31집 3호, 34-79.
28. 이정옥 (1999). 페미니즘과 모성: 거부와 찬양의 변증법. 심영희·정진성·윤정로 (편). <모성의 담론과 현실: 어머니의 성, 삶, 정체성> (43-67쪽). 서울: 나남출판.
29. 이정현 (2019, 11, 22). 우리 모두를 위로한 ‘동백꽃 필 무렵’ 23.8% 종영. <연합뉴스>. Retrieved 1/8/20 from https://www.yna.co.kr/view/AKR20191121056500005
30. 이정현 (2019, 12, 4). 이정은 “‘동백꽃 필 무렵’, 다각적 엄마 모습 보여줘 의미”. <연합뉴스>. Retrieved 1/8/20 from https://www.yna.co.kr/view/AKR20191204082400005?input=1195m
31. 장수정 (2012). 여성주의 관점에서 본 지역 돌봄 공동체 사례 연구: 마포 두레생협 돌봄두레 ‘어깨동무’를 중심으로. <한국여성학>, 28권 2호, 1-31.
32. 장혜진 (2010). 모성 이데올로기, 아직 유효한가? <연극평론>, 통권 57호, 66-72.
33. 정영희 (2019). 2000년대 중반 이후 한국 텔레비전 드라마 연구. <한국방송학보>, 33권 5호, 221-252.
34. 정지영 (2005). 한국 가부장제의 역사와 모성. 조형 (편). <여성주의 가치와 모성리더십> (149-169쪽). 서울: 이화여자대학교출판부.
35. 조한혜정 (2006). 토건국가에서 돌봄 사회로. 조한혜정 (편), <가족에서 학교로 학교에서 마을로: 돌봄과 배움의 공동체> (13-41쪽). 서울: 또 하나의 문화.
36. 채성주 (2009). <근대교육 형성기의 모성 담론>. 서울: 학지사.
37. 천성림 (2003). 1920·30년대 중국지식인의 ‘모성’담론과 ‘모성보호’인식. <중국사연구>, 24집, 207-245.
38. 최은영 (2014). <한국 여성의 모성 기획과 균열에 관한 질적 연구>. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
39. 한국갤럽 (2019, 11, 12). 한국인이 좋아하는 TV프로그램 - 2019년 11월. Retrieved 1/8/20 from https://www.gallup.co.kr/gallupdb/reportContent.asp?seqNo=1063
40. 홍지아 (2009a). <TV드라마에 나타난 모성의 서사전략과 상징 경계의 구축>. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
41. 홍지아 (2009b). TV드라마에 나타난 모성재현의 서사전략과 상징적 경계의 구축. <한국방송학보>, 23권 6호, 284-321.
42. KBS (2019). 동백꽃 필 무렵 ‘등장인물’. Retrieved 1/8/20 from http://program.kbs.co.kr/2tv/drama/camellia2019/pc/detail.html?smenu=e126f2
43. 齋藤純一 (2000). 思考のフロンティア 公共性. 東京: 岩波書店. 윤대석·류수연·윤미란 (역) (2009). <민주적 공공성: 하버마스와 아렌트를 넘어서>. 서울: 이음.
44. Badinter, E. (1980). (L')amour en plus: histoire de l'amour maternel, XVIIe-XXe siecle. Paris: Flammarion. 심성은 (역) (2009). <만들어진 모성>. 서울: 동녘.
45. Kozoloff, S. (1987). Narrative Theory and Television. in R. Allen(Ed.), Channels of discourse: Television and Contemporary Criticism(pp.67-100). ‎Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press. 김훈순 (역) (1992). <텔레비전과 현대비평>. 서울: 나남.
46. Rich, A. C. (1976). Of woman born: Motherhood as Experience and Institution. New York, NY: Norton. 김인성 (역) (1995). <더 이상 어머니는 없다: 모성의 신화에 대한 반성>. 서울: 평민사.
47. Ruddick, S. (1995). Maternal Thinking: Toward a Politics of Peace. New York, NY: Norton. 이혜정 (역) (2002). <모성적 사유: 전쟁과 평화의 정치학>. 서울: 철학과 현실사.
48. Thurer, S. L. (1995). The Myths of Motherhood: How Culture Reinvents the Good Mother. London, UK: Penguin Books. 박미경 (역) (1995). <어머니의 신화>. 서울: 까치.