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The Korean Society for Journalism & Communication Studies - Vol. 63 , No. 1

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Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 63, No. 1, pp. 199-227
Abbreviation: KSJCS
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 28 Feb 2019
Received 08 Oct 2018 Revised 25 Jan 2019 Accepted 30 Jan 2019
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2019.63.1.006

드라마 품질(quality)과 해석의 개방성(openness)이 시청 만족도에 미치는 영향 : 사회적 시청(social viewing)의 조절 효과 분석
최윤정**
**이화여자대학교 커뮤니케이션·미디어 학부 교수 (yunchoi@ewha.ac.kr )

Effects of television drama quality and openness on viewing satisfaction : The moderating effects of social viewing
Yun Jung Choi**
**Professor, Division of Communication·Media Studies, Ewha Womans University (yunchoi@ewha.ac.kr )
Funding Information ▼

초록

본 연구는 사회적 시청(TV 시청과 온라인 대화의 결합) 환경에서 드라마 품질과 개방성이 시청 만족에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 드라마의 품질과 개방성을 중심으로 4가지 드라마 유형을 제시하였다. 품질과 개방성이 모두 높은 열린 텍스트, 품질은 높으나 개방성이 낮은 닫힌 텍스트, 품질은 낮으나 개방성이 높은 느슨한 텍스트, 품질과 개방성이 모두 낮은 고정된 텍스트이다. 연구 결과, 열린 텍스트 유형의 드라마에 대한 시청 만족도가 가장 높았고, 고정된 텍스트에 대한 만족도가 가장 낮았다. 또한 4가지 유형의 드라마에 대한 시청 만족도의 차이가 사회적 시청량에 따라 어떤 변화를 보이는지 분석해 보았다. 연구 결과, 고정된 텍스트의 경우 사회적 시청(시청 과정 및 시청 전후 온라인 대화)이 많아질수록 만족도가 유의미하게 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 닫힌 텍스트의 경우 사회적 시청을 많이 해도 만족도에 변화가 없는 것으로 나타났다. 이 연구는 다매체 이용을 통해 사회적 시청이 보편화되는 상황에서 시청자 만족을 향상시키기 위해서는 드라마의 품질 뿐 아니라 개방성에 주목해야 함을 시사한다.

Abstract

This study analyzed the effect of drama quality and openness on viewing satisfaction in the social watching (combining TV viewing and online conversation) context. For this purpose, a typology of four types of dramas was presented focusing on the quality and openness of drama - open text with high quality and openness, closed text with high quality but low openness, loose text with low quality but high openness, and fixed text with low quality and openness. The study results showed that the viewing satisfaction of the open text drama type was the highest and the satisfaction of the fixed text was the lowest. The study also analyzed how the amount of social viewing moderate the effects of the four types of drama on viewing satisfaction. As a result of the study, it was found that the fixed text increased the satisfaction more as the social viewing increased. On the other hand, the closed text shows that there is no change in satisfaction when the amount of social viewing increased. This study suggests that attention should be paid not only to the quality of drama but also to openness in order to improve viewer satisfaction in the social viewing context.


Keywordssocial viewing, television drama, drama quality, drama openness, typology of drama
키워드: 사회적 시청, 드라마, 드라마 품질, 드라마 개방성, 드라마 유형

Acknowledgments

이 논문은 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2016S1A5A2A01026881)


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