Journal archive

The Korean Society for Journalism & Communication Studies - Vol. 64 , No. 2

[ Journalism Communication ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 64, No. 2, pp. 46-116
Abbreviation: KSJCS
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 30 Apr 2020
Received 7 Feb 2020 Revised 30 Mar 2020 Accepted 31 Mar 2020
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2020.64.2.002

에너지전환 정책 홍보 메시지 프레이밍이 정책 지지도에 미치는 영향 연구 : 프레이밍과 해석수준의 상호 적합성 탐색을 중심으로
고태성** ; 강보영*** ; 권상희****
**성균관대학교 미디어문화융합대학원 강사 (tsgo63@gmail.com)
***성균관대학교 미디어문화융합대학원 겸임교수 (smileboyoung@gmail.com)
****성균관대학교 미디어커뮤니케이션 학과 교수 (skweon@skku.edu)

A Study of the Effects of Energy Transition Policy-Related PR Framings on the Policy Support : In Investigation into Mutual Fit between Framings and Construal Levels
Go, Tae Seong** ; Kang, Bo Young*** ; Kweon, Sang Hee****
**Adjunct Professor, Graduate School of Media Culture Management, Sungkyunkwan University (tsgo63@gmail.com)
***Adjunct Professor, Graduate School of Media Culture Management, Sungkyunkwan University (smileboyoung@gmail.com)
****Professor, Department of Media & Communication, Sungkyunkwan University, corresponding author (skweon@skku.edu)

초록

본 연구는 탈원전이 핵심인 에너지전환 정책의 홍보 메시지를 어떻게 구성하는 것이 한결 강한 수용자 효과를 불러오는지를 분석한 탐색적 시도이다. 메시지 구성의 요소로서 우선 전망이론(Prospect theory)에 따른 긍정 / 부정 프레이밍을 독립변인으로 설정하였다. 이와 함께 해석수준이론이 제시한 하위 / 상위 해석수준 특성 가운데 어떻게(how) / 왜(why) 요인, 가까운 / 먼 시간적 거리감 요인을 메시지 구성요소에 포함해 이 또한 각각 독립변인으로 설정하였다. 정책이 가져올 이득에 초점을 맞춘 이득위험인식과 정책에 대한 지지도를 종속 변인으로 제시했다. 수용자의 정치적인 보수 / 진보 성향을 조절 변인으로 설정했다. 3개 쌍의 독립변인들이 나타내는 주효과와 이원 및 삼원 상호작용 효과를 살펴보기 위해 연구가설 3개와 연구문제 5개를 제시하고 2 × 2 × 2 요인 실험설계를 하였다.실험결과를 살펴보면 긍정 / 부정 프레이밍, 어떻게(how) / 왜(why) 해석수준, 가까운 / 먼 시간적 거리감의 주효과가 모두 유의미했다. 구체적으로 긍정 프레이밍이 부정 프레이밍보다 더 강한 호의적 반응을 이끌 것이라는 가설은 뒷받침됐다. 전통적 전망이론은 불확실한 잠재적 위험과 관련된 선택에서는 부정 프레이밍이 더 효과적이라고 보았으나 이후 위험의 정도나 유형, 손실 개연성의 정도가 낮아지면 긍정 프레이밍의 영향력이 오히려 더 강해질 수 있다는 방향으로 이론적 발전을 이뤘다. 본 연구에서는 에너지전환 정책의 위험성이 원전 유지 정책보다 작다고 보고 제시한 가설이 뒷받침됐다. 해석수준 특성에서는 어떻게 요인이 왜 요인보다, 가까운 시간적 거리감이 먼 시간적 거리감보다 더 큰 영향력을 발휘했다. 독립변인들 사이의 이원 상호작용으로는 긍정 프레이밍과 어떻게(how) 요인, 긍정 프레이밍과 가까운 시간적 거리감이 각각 조합을 이룰 때 상대적으로 한층 강한 메시지 효과를 나타냈다. 특기할 것은 전통적인 해석수준이론에 근거해 설정한 가설에 어긋나게 해석수준 특성이 다른 어떻게(how) 요인과 먼 시간적 거리감 조합의 상호작용 효과가 가장 컸다는 점이다. 이는 에너지전환 정책의 기본적 속성, 즉 과학기술 영역에 속하고 미래지향적이며 미래 가치가 더 중시되는 특성 때문이라고 해석되며 보다 정교한 후속연구가 필요할 것으로 보인다. 삼원 상호작용에서는 긍정 프레이밍, 어떻게(how) 요인, 먼 시간적 거리감의 조합이 가장 호의적 반응을 불러왔다. 정치적 성향과 관련, 진보적일수록 에너지전환 정책에 대한 지지도가 높을 것이라는 가설은 제한적으로만 뒷받침돼 피상적인 느낌보다는 정치적 성향의 조절 효과가 크지 않았다.

Abstract

This experimental research explores how to formulate PR messages in the ways that will have stronger effect on audience for the energy transition policy, which, in essence, is the phasing out of nuclear power. An experiment was designed to reveal empirically what 'frame' and elements of PR messages for the policy induce the most favorable responses from the participants. Based on the prospect theory, positive/negative framing was set as an independent variable. As suggested by the construal level theory, the message components of how/why and the temporal distance factors of near/far were taken from the properties of the high/low construals and also set as independent variables. In order to measure the effect of messages on audience, benefit perception and policy support for energy transition were set as dependent variables. Participants' political orientation was moderated. A 2x2x2 factorial method was adopted for an multi-dimentional examination of the main effects and binary or ternary interactions among the three pairs of the independent variables. The results of the analyses of 1,112 cases show that the main effects of the three independent variables were found statistically significant. As anticipated, positive framing was confirmed to induce more favorable responses than negative framing. The prospect theory was further developed to acknowledge that, as the degree or type of uncertain potential risk and probability of loss lowers, the effect of positive framing becomes stronger, contrary to early theoretical prediction. As revealed by this result, the prospect theory could be made more practical in policy areas. As for the construal level characteristics from the construal level theory, the “how" factor had stronger influence than the ”why“ factor, while the “near temporal distance” factor had stronger influence than “far temporal distance”. Notably, in the binary interactions, the result showed that the strongest interaction effect was found between “how" and “far temporal distance,” contrary to the hypothesis that was based on the traditional construal level theory. It could be due to the nature of the energy transition policy. Energy policies lie within the realm of science and technology. By nature, science and technology policies tend to be future-oriented and place a higher value on the future. In this study, we attempted to explore how PR messages for the energy transition policy could be made more effective with the help of experimental methods. The empirical and practical implications of this study are the theoretical framework for analyzing message effects. By applying the prospective theory and the construal level theory, the positive/negative framing type and construal level theory based on the prospective theory and how / why dimension. The practical level in establishing an effective message composition strategy was verified because the how / why factor and the type of near / far temporal distance encompassed elements other than where in the specific message component 5W1H (underground principle). It is thought that the connection with the energy transition policy is not great because the message component is related to the spatial location, but it can be applied to the differential analysis of the message effect due to spatial variables such as geographical proximity to the nuclear power plant. From the ternary interactions, positive framing, the "how" factor and the "far" temporal distance were found to have the most favorable responses. The hypothesized moderation effect of political orientation was only marginal as the positive relation between more progressive political orientation and higher support for the policy was found to be limited.


KeywordsEnergy Transition Policy, Positive / Negative Framing, How / Why Construal Level, Temporal Distance, Policy Support
키워드: 에너지전환 정책, 긍정 / 부정 프레이밍, 어떻게 / 왜 해석수준, 시간적 거리감, 정책 지지

Acknowledgments

This study is based on the doctor’s degree thesis of department of journalism and mass communication, general graduate school, Sungkyunkwan university(이 연구는 제1 저자의 박사학위 논문을 수정·보완한 것입니다).


References
1. Boo, S. H. (2013). The effect of temporal perspective and predicted valence on preventive health behavior: The persuasive impact of fit between temporal construal level and message frame. Unpulbished doctoral dissertation, Chung-Ang University, Seoul, Korea.
2. Butler, C., Demski, C., Parkhill, K., Pidgeon, N., & Spence, A. (2015). Public values for energy futures: Framing, indeterminacy and policy making. Energy policy, 87, 665-672.
3. Carnevale, P. J. (2008). Positive affect and decision frame in negotiation. Group Decision and Negotiation, 17(1), 51-63.
4. Chaiken, S. (1982, October). The heuristic/systematic processing distinction in persuasion. Paper presented at the Symposium on Automatic Processing, Society for Experimental Social Psychology, Nashville, IN.
5. Cho, S. (2012). A study on schema types of energy mix stakeholders : Risk perception for nuclear energy and communication. Unpublished doctoral dissertation, Korea University, Seoul, Korea.
6. Choi, Y. (2018). The social media’s effect on political participation: In search of the moderating variables. Journal of Political Communication, 49, 179-214.
7. Clark, C. E., Hart, P. S., Schuldt, J. P., Evensen, D. T., Boudet, H. S., Jacquet, J. B., & Stedman, R. C. (2015). Public opinion on energy development: the interplay of issue framing, top-of-mind associations, and political ideology. Energy Policy, 81, 131-140.
8. Cohen, A. A., Adoni, H., Bantz, C. R., Robinson, D. C., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1990). Social conflict and television news(Sage library of social research, 183). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
9. Converse, P. E. (1964). The nature of belief systems in mass publics. In David E. Apter (Eds.), Ideology and Its Discontents. New York, NY: The Free Press of Glencoe.
10. Eom, H. S. (2018). A study on the effects of message frame on the reliability of newspaper articles: Considering the political alignment between the press and the audience. Unpublished master’s thesis, Dongguk University, Seoul, Korea.
11. Finucane, M. L., Alhakami, A., Slovic, P., & Johnson, S. M. (2000). The affect heuristic in judgments of risks and benefits. Journal of Behavioral Decision Making, 13(1), 1-17.
12. Fujita, K., Henderson, M. D., Eng, J., Trope, Y., & Liberman, N. (2006). Spatial distance and mental construal of social events. Psychological Science, 17(4), 278-282.
13. Gamson, W. A., & Modigliani, A. (1989). Media discourse and public opinion on nuclear power: A constructionist approach. American Journal of Sociology, 95(1), 1-37.
14. Ha, W. S. (2019). The effects of political ideology on policy support in deliberative polling: Focusing on the mediating effect of the policy frame in the process of deliberative polling for 5th and 6th Shingori. Unpublished master’s thesis, Seoul National University, Seoul, Korea.
15. Haider-Markel, D. P., & Joslyn, M. R. (2001). Gun policy, opinion, tragedy, and blame attribution: The conditional influence of issue frames. Journal of Politics, 63(2), 520-543.
16. Han, D., & Kim, H.-I. (2011). Risk and communication: Communication effects on social acceptance of nuclear power. Crisisonomy, 7(2), 1-22.
17. Han, J. (2018). Semantic network analysis of news articles on Nos. 5 and 6 Shin-gori public deliberation : Focusing on hankyoreh and chosun-ilbo. ECO, 22(2), 145-175.
18. Hwang, W.-D. (2013). A study on the influential factors contributing to social acceptance of nuclear energy. Unpublished doctoral dissertation, Kyung Hee University, Seoul, Korea.
19. Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 47(2), 263-291.
20. Kahneman, D., & Tversky, A. (1984). Choices, values, and frames. American Psychologist, 39(4), 341-350.
21. Kang, B. Y. (2018). A study of the effects of cancer related news frames on cognitive attitude, emotional attitude, and preventive behavioral intention: In application of construal level theory. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 32(6), 5-59.
22. Kang, Y. G. (2018). The influence of hostile media perception on political and social behavioral intention: Analyses of the mediating role of the third-person perception and the moderating role of political talk. Unpublished doctoral dissertation, Chung-Ang University, Seoul, Korea.
23. Kiene, S. M., Barta, W. D., Zelenski, J. M., & Cothran, D. L. (2005). Why are you bringing up condoms now? The effect of message content on framing effects of condom use messages. Health Psychology, 24(3), 321-326.
24. Kim, D. J., Chung, B. H., & Chang, J. H. (2013). A comparative analysis of social and personal level acceptance of nuclear energy: Centered on implications for building public relations strategies. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 57(5), 214-238.
25. Kim, H. J. (2017). The roles of prior attitudes and political tendency in selective exposure to nuclear energy information. Journal of Public Relations, 21(4), 56-78.
26. Kim, H. J., & Kim, Y. W. (2013). The interaction effects of message framing, risk types and audience expertise on risk perception in risk communication: An analysis of radiation risks. Journal of Public Relations, 17(1), 143-183.
27. Kim, I. S. (2012). The impact of risk perception of nuclear power, perception of knowledge, the use of communication channels, the third-person effect about nuclear accident on optimistic bias Fukushima nuclear accident. Journal of Communication Science, 12(3), 79-106.
28. Kim, J. H., Kim, T. H., & Park, I. H. (2010). Effective persuasion message type depending on when people get the results of preventive behavior: Based on construal level theory. The Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology, 11(3), 451-474.
29. Kim, K. S., & Yun, S. J. (2010). A exploratory study on acceptability change of nuclear power as a responding solution to climate change as a result of framing effect and its policy implication. Journal of Environmental Policy and Administration, 18(1), 91-129.
30. Kim, M. H. (2011). The influence of construal level, message level and temporal distance on consumer's message attitude and purchase intention. Unpublished master’s thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea.
31. Kim, S. Y., & Kim, G. S. (2014). After Fukushima: Exploring the attitude change and its determinants about acceptance of nuclear power. The Korean Association for Policy Studies, 23(3), 57-90.
32. Kühberger, A. (1998). The influence of framing on risky decisions: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 75(1), 23-55.
33. Lee, B.-K. (2011). The effects of mental simulation and temporal distance on product attitude and behavioral intention in comparative advertising. The Korean Journal of Advertising, 22(2), 129-151.
34. Lee, H., & Jeong, I. (2012). Difference in voting intention according to the level of interaction of a politician's twitter. Journal of Political Communication, 27, 261-299.
35. Lee, Y. (2010). The effects of voter’s political orientations and political involvement levels on political advertising evaluations: Role of regulatory-focus in processing messages in political advertisements. Unpublished doctoral dissertation, Hankook University of Foreign Studies, Seoul, Korea.
36. Leeper, T. J., & Slothuus, R. (2018). How the News Media Persuades: Framing Effects and Beyond. In Bernard Grofman, Elizabeth Suhay, & Alexander Trechsel (Eds.), the Oxford Handbook of Electoral Persuasion. New York, NY: Oxford University Press.
37. Liberman, N., & Trope, Y. (1998). The role of feasibility and desirability considerations in near and distant future decisions: A test of temporal construal theory. Journal of personality and social psychology, 75(1), 5-18.
38. Liberman N., & Trope, Y. (2008). The psychology of transcending the here and now. Science, 322(5905), 1201-1205.
39. Liberman, N., & Trope, Y. (2014). Traversing psychological distance. Trends in Cognitive Sciences, 18(7), 364-369.
40. Liberman, N., Trope, Y., & Stephan, E. (2007). Psychological Distance. In Arie W. Krugalanski, & E. Tory Higgins (Eds.), Social Psychology: Handbook of Basic Principles (pp. 353-383). New York, NY: The Guilford Press.
41. Lim, S. J., Yoon, H. W., Yoon, Y. S., & Sohn, Y. W. (2009). Effective advertisement message based on the expected purchase time and product category: Focusing on construal level theory. Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology, 10(2), 321-336.
42. Liviatan, I., Trope, Y., & Liberman, N. (2008). Interpersonal similarity as a social distance dimension: Implications for perception of others’ actions. Journal of Experimental Social Psychology, 44(5), 1256-1269.
43. MacGregor, D. G., Slovic, P., & Malmfors, T. (1999). “How exposed is exposed enough?” Lay inferences about chemical exposure. Risk Analysis, 19(4), 649-659.
44. Nisbet, M. C., & Mooney, C. (2007). Framing Science. Science, 316(5821), 56-56.
45. Park, C. H., & Hong, E. Y. (2017). The relationship between risk communication and nuclear risk avoidance behavior: Focusing on mediating effects of trust in government. Korean Public Administration Review, 51(4), 291-322.
46. Park, J. H., & Shin, J. H. (2010). Government trust, policy efficacy, and policy support: Residential area CCTV policy in Korea. Korean Institute of Public Affairs, 48(3), 1-24.
47. Peoples, C. (2014). New nuclear, new security? Framing security in the policy case for new nuclear power in the United Kingdom. Security Dialogue, 45(2), 156-173.
48. Perko, T., Van Gorp, B., Turcanu, C., Thijssen, P., & Carle, B. (2013). Communication in nuclear emergency preparedness: a closer look at information reception. Risk Analysis, 33(11), 1987-2001.
49. Prezelj, I., Perko T., Cantone, M. C., Gallego, E., Tomkiv, Y., & Oughton, D. H. (2016). The limits of public communication coordination in a nuclear emergency: lessons from media reporting on the Fukushima case. Journal of Radiological Protection, 36(2), 45-63.
50. Quick, B. L., & Bates, B. R. (2010). The use of gain-or loss-frame messages and efficacy appeals to dissuade excessive alcohol consumption among college students: A test of psychological reactance theory. Journal of health communication, 15(6), 603-628.
51. Rabinovich, A., Morton, T., & Postmes, T. (2010). Time perspective and attitude-behaviour consistency in future-oriented behaviours. British Journal of Social Psychology, 49(1), 69-89.
52. Rivers, S. E., Salovey, P., Pizarro, D. A., Pizarro, J., & Schneider, T. R. (2005). Message framing and pap test utilization among women attending a community health clinic. Journal of Health Psychology, 10(1), 65-77.
53. Robberson, M. R., & Rogers, R. W. (1988). Beyond fear appeals: Negative and positive persuasive appeals to health and self-esteem. Journal of Applied Social Psychology, 18(3), 277-287.
54. Scheufele, D. A., & Iyengar, S. (2016). The state of framing research: A call for new directions. In Kate Kenski & Kathleen Hall Jamieson (Eds.), The Oxford Handbook of Political Communication (pp. 619-632). New York, NY: Oxford University Press.
55. Scheufele, D. A., & Lewenstein, B. V. (2005). The public and nanotechnology: How citizens make sense of emerging technologies. Journal of Nanoparticle Research, 7(6), 659-667.
56. Shen, L. (2015). Antecedents to psychological reactance: The impact of threat, message frame, and choice. Health Communication, 30(10), 975-985.
57. Shim, J. S. (2015, August). A study of the effects of conflict frames on the nuclear acceptance. Paper presented at the summer conference of the Korean Association for Policy and Evaluation, Seoul.
58. Shin, H., Keum, H., & Chung, S. (2012). The effects of gain and loss frames on individuals’ perceptions of nuclear energy issues : Its interplay with individuals’ value dispositions and materialism/post-materialism. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 56(5), 190-215.
59. Slovic, P. (1993). Perceived risk, trust, and democracy. Risk analysis, 13(6), 675-682.
60. Song, I.-H., & Park, S.-Y. (2009). Advertisement effects of message framing and temporal frame. Journal of Institute for Social Sciences, 20(3), 129-150.
61. Trope, Y., & Liberman, N. (2000). Temporal construal and time-dependent changes in preference. Journal of personality and social psychology, 79(6), 876-889.
62. Trope, Y., & Liberman, N. (2003). Temporal construal. Psychological review, 110(3), 403-421.
63. Trope, Y., & Liberman, N. (2010). Construal-level theory of psychological distance. Psychological review, 117(2), 440-463.
64. Trope, Y., Liberman, N., & Wakslak, C. (2007). Construal levels and psychological distance: Effects on representation, prediction, evaluation, and behavior. Journal of consumer psychology, 17(2), 83-95.
65. Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458.
66. Tversky, A., & Kahneman, D. (1992). Advances in prospect theory: cumulative representation of uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 5(4), 297-323.
67. Vallacher, R. R., & Wegner, D. M. (1987) What do people think they're doing? Action identification and human behavior. Psychological review, 94(1), 3-15.
68. Wakslak, C. J., Trope, Y., Liberman, N., & Alony, R. (2006). Seeing the forest when entry is unlikely: probability and the mental representation of events. Journal of Experimental Psychology: General, 135(4), 641–653.
69. Yoon, S. J., & Kim, M. Y. (2018). A study on the construal level and intention of autonomous driving taxi according to message framing. Journal of Intelligence and Information Systems, 24(3), 135-155.
70. Yoon, S. W., Ryu, J. S., & Kim, Y. J. (2017, November). Policy decision and its impact on German nuclear phase-out. Paper presented at the fall conference of Korea Technology Innovation Society, Jeju.

부록
1. 강보영 (2018). <암 관련 뉴스프레임이 인지적, 정서적 태도와 예방행동의도에 미치는 영향 연구:해석수준이론 적용을 중심으로>. 성균관대학교 일반대학원 신문방송학과 박사학위 논문.
2. 강연곤 (2018). <적대적 매체 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향: 제3자 효과 지각의 매개효과 및 정치 대화의 조절효과 분석> 중앙대학교 대학원 신문방송학과 신문방송전공 박사학위논문.
3. 김경신·윤순진 (2010). 틀짓기 효과에 따른 기후변화 대응책으로서 원자력 발전에 대한 수용도 변화와 정책적 함의에 대한 탐색적 연구. <환경정책>, 18권 1호, 91-129.
4. 김대중·정봉훈·장정헌 (2013). 인지 및 감정 요인이 원자력발전의 개인적·사회적 수용성에 미치는 영향력차이에 관한 비교 연구: 원전 홍보 방안 수립에 주는 시사점 탐색을 중심으로. <한국언론학보>, 57권 5호, 214-238.
5. 김민혜 (2011). <해석수준, 메시지수준 및 시간적 거리가 메시지에 대한 태도와 제품 구매의도에 미치는영향>. 이화여자대학교 심리학과 석사학위 논문.
6. 김서용·김근식 (2014). 후쿠시마 원전사고 이후 세계인의 원자력 수용성 태도변화 분석. <한국정책학회보>, 23권 3호, 57-90.
7. 김인숙 (2012). 원자력에 대한 위험인식과 지각된 지식, 커뮤니케이션 채널의 이용, 제3자 효과가 낙관적편견에 미치는 영향 - 일본 후쿠시마 원전사고를 중심으로. <언론과학연구>, 12권 3호, 79-106.
8. 김재휘·김태훈·박인희 (2010). 예방행동의 결과를 얻는 시점에 따른 효과적인 설득 메시지 유형: 해석수준이론을 중심으로. <한국심리학회지 소비자·광고>, 11권 3호, 451-474.
9. 김효정 (2017). 원자력 발전에 대한 수용자의 기존 태도와 정치적 성향이 원자력 에너지 기사 선택에 미치는 영향: 선택적 노출 이론을 중심으로. <홍보학연구>, 21권 4호, 56-78.
10. 김효진·김영욱 (2013). 위험커뮤니케이션의 위험 인식에서 메시지 프레이밍, 수용자의 전문성, 위험 유형의 상호작용 효과 - 방사선 위험을 중심으로 한 분석. <홍보학연구>, 17권 1호, 143-183.
11. 박정훈·신정희 (2010). 정부신뢰, 정책효능성, 정책지지간의 연관성 실증연구: 주거지역내 CCTV설치정책을 중심으로. <행정논총>, 48권 3호, 1-24.
12. 박천희·홍은영 (2017). 위험커뮤니케이션과 원자력 위험회피행동의 관계에 관한 연구: 정부신뢰의 매개효과를 중심으로. <한국행정학보>, 51권 4호, 291-322.
13. 부수현 (2013). <시간적 거리와 미래결과의 유인가가 예방행동의도에 미치는 효과: 시간해석 수준과 메시지 구성 간 적합성의 설득적 영향력을 중심으로>. 중앙대학교 대학원 심리학과 소비자 및 광고 심리학전공 박사학위 논문.
14. 송인학·박세영 (2009). 메시지의 긍정·부정 프레이밍과 시간 프레임에 따른 광고 효과. <사회과학연구>, 20권 3호, 129-150.
15. 신해정·금희조·정성은 (2012). 원자력 에너지 이슈의 이득-손실 틀 짓기 효과: 개인의 물질 / 탈물질주의적 가치 성향과의 상호작용을 중심으로. <한국언론학보>, 56권 5호, 190-215.
16. 심준섭 (2015, 8월). <갈등 프레임이 원자력의 수용성에 미치는 영향에 관한 연구>. 한국정책분석평가학회 하계학술대회. 서울.
17. 엄현식 (2018). <메시지 프레임이 신문기사의 신뢰도에 미치는 영향에 관한 연구: 언론사와 수용자의정치성향 일치도를 고려하여>. 동국대학교 일반대학원 신문방송학과 석사학위 논문.
18. 윤성원·류재수·김연종 (2017, 11월). <독일의 탈원전 정책결정과 영향>. 한국기술혁신학회 추계학술대회. 제주.
19. 윤승정·김민용 (2018). 해석수준과 메시지 프레이밍에 따른 자율주행택시의 사용의도에 관한 연구. <지능정보연구>, 24권 3호, 135-155.
20. 이병관 (2011). 소비자의 정신적 조작과 시간적 거리감이 비교 광고에서 제품태도와 행동의도에 미치는 효과 연구. <광고학연구>, 22권 2호, 129-151.
21. 이영화 (2010). <조절초점에 따른 메시지 프레이밍이 정치광고에 대한 태도 형성에 미치는 효과 - 유권자의 이념성향과 정치 관여도를 중심으로>. 한국외국어대학교 대학원 신문방송학과 박사학위 논문.
22. 이현지·정일권 (2012). 정치인의 트위터 메시지와 상호작용 유형에 따른 유권자 투표의도에 미치는 영향. <정치커뮤니케이션 연구>, 27권, 261-299.
23. 임성준·윤혜원·윤용식·손영우 (2009). 제품 구매 예상 시점과 제품군 분류에 따른 효과적인 광고 메시지: 시기추론이론을 중심으로. <한국심리학회지 소비자·광고>, 10권 2호, 321-336.
24. 조성경 (2012). <에너지믹스 이해관계자의 스키마 유형 연구: 원자력 위험인식과 커뮤니케이션>. 고려대학교 대학원 언론학과 박사학위 논문.
25. 최영재 (2018). 소셜미디어의 정치참여 효과에 관한 연구 -조절변인의 탐색-. <정치커뮤니케이션 연구>, 49권, 179-214.
26. 하원석 (2019). <공론조사 과정에서 정치이념이 정책지지수준에 미치는 영향: 신고리 5·6호기 공론화과정에서 정책프레임의 매개효과를 중심으로>. 서울대학교 행정대학원 행정학과 행정학전공 석사학위 논문.
27. 한동섭·김형일 (2011). 위험과 커뮤니케이션: 원자력의 사회적 수용에 미치는 커뮤니케이션의 효과 - 신뢰성, 효용인식, 위험인식을 매개로-. <Crisisonomy>, 7권 2호, 1-22.
28. 한준 (2018). 신고리 5·6호기 공론화 언론보도에 대한 언어 네트워크 분석: 한겨레, 조선일보를 중심으로. <환경사회학연구 ECO>, 22권 2호, 145-175.
29. 황원동 (2013). <원자력의 사회적 수용성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구>. 경희대학교 대학원 행정학과 석사학위 논문.