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The Korean Society for Journalism & Communication Studies - Vol. 65 , No. 5

[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 65, No. 5, pp. 437-473
Abbreviation: KSJCS
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 31 Oct 2021
Received 11 Jun 2021 Accepted 15 Sep 2021 Revised 07 Oct 2021
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2021.65.5.012

온라인 스트리밍 음악 페스티벌 참여자들의 이용 동기가 사회적 실재감, 몰입, 이용 만족도에 미치는 영향 : ‘우리의 무대를 지켜주세요(Wumuji)’ 사례를 중심으로
표시영**
**이화여자대학교 커뮤니케이션·미디어 연구소 연구위원 (siyoungpyo@naver.com)

Effects of Participant Motivations for Online-Streaming Music Festivals on Social Presence, Flow, and Satisfaction : Focused on ‘Wumuji’ case
Siyoung Pyo**
**Ewha Womans University Communication ‧ Media Research Institute Researcher (siyoungpyo@naver.com)

초록

본 연구는 펜대믹의 장기화로 실재감을 높이는 온라인상의 소통방식에 대한 필요성이 나날이 높아지는 가운데, 그 어떠한 분야보다도 현장감이 중요한 공연계에서, 지난 3월 개최된 ‘우리의 무대를 지켜주세요(Wumuji)’라는 새로운 유형의 온라인 스트리밍 음악 페스티벌 사례에 주목하여, 해당 페스티벌 참여자들의 이용 동기를 검토하고, 도출된 이용 동기에 따라 참여자들의 사회적 실재감, 몰입, 이용 만족도가 어떻게 달라지는지 종합적으로 분석하였다. 그 결과, 온라인 스트리밍 음악 페스티벌의 이용 동기는 타인과의 교류, 오락 추구, 취지 공감, 아티스트와의 교류로 도출되었고, 이는 정보·관계를 추구하는 동기가 ‘커뮤니케이션 대상’이 누구인가에 따라서 달리 분류된 것으로서, 기존 연구와는 차별성을 보인다. 한편 도출된 이용 동기들은 사회적 실재감, 몰입, 만족도에 모두 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났지만, 세부적으로는 차이를 보였다. 타인과의 교류 동기는 사회적 실재감에 취지 공감 동기는 만족도에만 유의미한 영향을 끼친 반면, 아티스트와의 교류 동기와 오락 추구 동기는 사회적 실재감, 몰입, 만족도에 모두 정적인 영향을 주었다. 특히 그 중 아티스트와의 교류 동기는 몰입에, 오락 추구 동기는 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 새로운 유형의 미디어 서비스가 어떠한 이용 동기로 소비되며, 이를 통해 이용자들이 어떠한 사용 경험을 얻는지 고찰함으로써 새로운 미디어 기술 발전추세와 커뮤니케이션 흐름을 가늠해 볼 수 있다는 면에서 의미를 가진다.

Abstract

Amid the growing demand for increased live, online communication during the pandemic, this study focused on the case of a new type of online-streaming music festival, called ‘Wumuji’, which was held in March, 2021. In regards to this festival, the current study reviewed the motivations for use and comprehensively analyzed how the derived motivations affected the participants' levels of social presence, flow, and satisfaction. Findings showed that the motivations for using online-streaming music festivals were derived from interaction with others, pursuit of entertainment, purpose empathy, and interaction with artists. These observations differ from those of existing research, as these motivations for pursuing information and relationships were classified according to who the "communication target" was. Meanwhile, the derived motivations for use were all shown to have significant effects on social presence, flow, and satisfaction, but they differed in detail. The motivation of interaction with others only affected social presence, and the motivation of purpose empathy only affected satisfaction, while the motivations of interaction with artists and pursuit of entertainment affected social presence, flow, and satisfaction. In particular, interaction with artists was found to have the greatest effect on flow, and pursuit of entertainment was found to have the greatest effect on satisfaction. This study is significant in that it can gauge the trend of new media technology and communication flow by considering how new types of media services are consumed and how users gain experience in using them.


KeywordsInteraction, Motivation, Social presence, Flow, Satisfaction
키워드: 상호작용성, 이용 동기, 사회적 실재감, 몰입, 만족도

Acknowledgments

This article is a revised version of a paper presented to the 2021 Spring Conference of the Korean Society for Journalism & Communication Studies. I would like to express my sincere gratitude to CODE, a corporation that helped carry out this study, the debaters and anonymous reviewers who evaluated this study in detail. (본 연구는 한국언론학회 2021 봄철학술대회에서 발표된 연구를 수정 및 보완한 논문입니다. 본 연구 수행에 도움을 주신 사단법인 코드(CODE)와, 본 연구를 자세히 검토해주신 토론자 및 익명의 심사위원들께 깊은 감사를 드립니다.)


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