The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ New Media ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 62, No. 6, pp.141-164
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 31 Dec 2018
Received 10 Aug 2018 Revised 30 Nov 2018 Accepted 03 Dec 2018
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2018.62.6.005

누가 2위 포털인 다음 뉴스를 이용하는가? : 포털뉴스이용자의특성과포털뉴스에대한이용자의 인식을중심으로

김경희* ; 송경재**
*한림대학교미디어스쿨, 주저자 khkim@hallym.ac.kr
**경희대학교인류사회재건연구원, 교신저자 skjsky@gmail.com
Who are Daum News readers? : User Characteristics and their Perceptions on News Portals
Kyung-Hee Kim* ; Kyongjae Song**
*Professor, The Media School, Hallym University khkim@hallym.ac.kr
**Research Professor, Kyung Hee Institute for Human Society skjsky@gmail.com

초록

이 연구는 2위 포털 뉴스를 주로 이용하는 사람들의 사회경제적·이념적 특성과 이들이 인식하는 포털 뉴스의 특성을 알아보기 위해, 포털 뉴스 이용자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여, 1999명의 응답결과를 분석했다. 분석 결과, 2위 포털인 다음 뉴스를 주로 이용하는 사람들이 네이버 주이용자와 다른 특성을 갖고 있음을 확인할수 있었다. 네이버뉴스이용자보다 다음 뉴스 이용자는 여성보다는 남성이 많았고, 연령이 더 높았으며 진보적 성향을 가진 사람들이 더 많았다. 또 네이버 이용자보다 다음 뉴스 이용자들이 자신이 주로 이용하는 포털뉴스가외부로부터영향을덜받는독립적편집을하고있다는인식을더많이갖고있었다. 이와 함께 네이버 뉴스 이용자보다 다음 뉴스 이용자들은 자신이 주로 이용하는 포털 뉴스가 언론사의특성에영향받지않는중립적인편집을하고있다는인식을더많이갖고있었다.

Abstract

This study analyzed the results of an online survey of news portal users (N=1,999). Compared to Naver News, Daum News had more male than female users. In addition, the analysis of the results shows that Daum news users were more progressive than Naver News users. And Daum users’ perception of the independence of Daum news was more positive than Naver users’ perception of Naver news independence. Finally, Daum user's awareness of the neutrality of Daum News's choice of the news source was more positive than Naver user's perception of the neutrality of Naver News's choice of the source.

Keywords:

news portal, user, ideology, independence, neutrality

키워드:

포털뉴스, 이용자, 이념, 독립성, 중립성

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