The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ Journalism Communication ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 62, No. 4, pp.7-43
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 31 Aug 2018
Received 07 Apr 2018 Revised 13 Jul 2018 Accepted 31 Jul 2018
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2018.62.4.001

2000년 이후 언론에 표현된 역대 대통령과 영부인 : 컴퓨터 텍스트 형용사 분석

박종민**
**경희대학교 언론정보학과 교수 jongmin@khu.ac.kr
Past presidents and first ladies expressed in media since 2000 : The dictionary method computational text analysis by the adjective check list
Jongmin Park**
**Professor, Department of Journalism and Communication, Kyung Hee University jongmin@khu.ac.kr

초록

본 연구는 대한민국 역대 대통령들과 영부인들이 언론에 어떻게 표현되고 있는 가 분석하기 위해 2000년 이후 언론보도 내 대통령과 영부인을 묘사한 긍정·부정 형용사 컴퓨터 텍스트 분석을 실시하였다. 총 17년간 1,080,288개의 형용사가 분석되었다. 차이검증 결과, 대통령보다는 영부인을 긍정적으로 표현하는 것으로 나타났다. 긍정형용사가 많은 대통령의 순서는 김대중 > 이명박, 박근혜 > 김영삼 > 노무현 > 최규하 > 노태우 > 이승만 > 박정희 > 윤보선 > 전두환 이고 영부인의 순서는 손명순 > 공덕귀 > 프란체스카 > 이희호 > 김윤옥 > 권양숙 > 육영수 > 김옥숙 > 이순자 > 홍기 였다. 대통령을 표현하는 긍·부정 형용사 중 ‘개혁, 큰, 자유, 지적, 새로운, 다양한(긍정), 다른, 비리, 먼, 독재, 강력한, 부정적(부정)’가 가장 보편적이었고, 영부인은 큰, 자유 (긍정), 다른, 먼 (부정)의 보편적이었다. 최규하와 홍기 부부를 제외하고 부부간 긍·부정 표현차이는 있었으며, 공덕귀 > 윤보선, 프란체스카 > 이승만, 손명순 > 김영삼, 육영수 > 박정희 순으로 부부가 긍·부정 표현의 간극이 컸다. 즉 기사 내 공덕귀 묘사는 윤보선에 비해 상당히 긍정적이었다. 각 인물들의 분석이 이전 연구들과 함께 심도 있게 논의되었다.

Abstract

This study used the dictionary method computational text analysis by the adjective check list to analyze how media has covered the previous presidents and first ladies in South Korea from 2000 to 2017. A total of 1,080,288 adjectives used for analysis. The results of this study revealed that first ladies described more positively than presidents in general and the oder of more frequently quoted previous presidents in positive adjectives are as follows; Kim Dae-jung > Lee Myung-bak, Park Geun-hye > Kim Young-sam > Roh Moo-hyun > Choi Kyu-hah > Roh Tae-woo > Syngman Rhee > Park Chung-hee > Yun Posun > Chun Doo-hwan and the oder of more frequently quoted previous first ladies in positive adjectives are as follows; Son Myung-sun > Gong Deok-gwi > Franziska Donner > Rhee Hee-hoh > Kim Yoon-ok > Kwon Yang-sook > Yuk Young-soo> Kim Ok-suk > Rhee Soon-ja > Hong Gi. Among the positive and negative adjectives expressing the presidents, "reformative, big, freedom, intellectual, new, diverse (positive), different, corruptive, distant, dictatorial, strong, negative (negative)" were the most common while among the positive and negative adjectives expressing the first ladies, "big, freedom (positive), different, distant (negative)" were the most common. The analysis of each character was discussed in depth with previous studies.

Keywords:

past presidents, past first ladies, adjective check list, computational text analysis, dictionary method

키워드:

역대 대통령, 역대 영부인, 대통령부부, 긍정·부정 형용사, 컴퓨터 텍스트 분석

Acknowledgments

이 논문 또는 저서는 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2017S1A5A2A01026884).

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