The Korean Society for Journalism & Communication (KSJCS)
[ Journalism Communication ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 63, No. 2, pp.46-76
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 30 Apr 2019
Received 08 Feb 2019 Revised 28 Mar 2019 Accepted 04 Apr 2019
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2019.63.2.002

한국 정파언론 환경의 특수성은 보수와 진보 수용자의 매체 태도와 이용에 차별적 영향을 미치는가? : 적대적 및 우호적 매체에 대한 정파성 지각이 매체 신뢰와 이용에 미치는 영향

현기득* ; 서미혜**
*아키타 국제대학 글로벌 스터디즈 프로그램 부교수 hyun@aiu.ac.jp
**성균관대학교 미디어커뮤니케이션학과 부교수, 교신저자 mhseo@skku.edu
Comparing Conservative and Progressive Audiences in their Partisan Perception, Trust and Use of Hostile and Friendly News Media
Ki Deuk Hyun* ; Mihye Seo**
*Associate Professor, Akita International University hyun@aiu.ac.jp
**Associate Professor, Sungkyunkwan University mhseo@skku.edu

초록

이 연구는 한국 정파언론 환경의 특징을 진보매체에 대한 보수매체의 구조적 비교우위와 매체비판 담론장에서 보수매체에 집중된 비판으로 보고, 이러한 특수성이 보수적 수용자와 진보적 수용자의 우호적 및 적대적 정파매체에 대한 정파성 지각과 규범적 평가, 정파매체 이용에 어떤 영향을 미치는지 탐색했다. 설문조사 자료 분석 결과, 진보적 수용자는 보수적 수용자에 비해 자신의 정치성향에 반하는 적대적 매체의 정파성을 더 크게 인식하고, 신뢰도는 더 낮게 평가했다. 이 두 요인과 적대적 매체 이용 간의 부적 관계 또한 진보적 집단에서 더 크고 일관되게 나타났다. 우호적 매체 태도와 이용에서도 두 집단 사이에 차이가 발견되었다. 진보적 수용자들의 경우 우호적 매체의 정파성을 크게 지각하고 신뢰할수록 우호적 매체를 많이 이용했지만, 보수 집단에서는 이러한 경향이 나타나지 않았다. 이와 같은 결과는 한국의 특수한 정파언론 환경에서 진보-보수 수용자 집단의 언론 태도는 상이한 방식으로 형성되고, 이는 정파매체의 선택적 노출에도 영향을 미칠 수 있음을 시사한다.

Abstract

Partisan media system in Korea is characterized by the predominance of conservative media in media market and public sphere, and according critical media discourse about powerful conservative media. This study examines how this structural and discursive asymmetry between conservative and progressive media relates to partisan audiences’ perception, trust and use of hostile and friendly partisan news media. The analyses of survey data showed that compared to conservative audiences, progressive audiences perceived stronger disagreeable partisanship and had less trust of hostile media. At the same time, only in the progressive group, stronger disagreeable partisan perception of hostile media was directly and negatively associated with the use of hostile media. In addition, agreeable partisan perception and trust of friendly media showed significant direct effects on friendly media use among progressive audiences. However, the same patterns were not found in the conservative group. The findings imply that the unique partisan media environment of Korea can cause partisan differentiation between conservative and progressive audiences in media attitudes and media use.

Keywords:

partisan media, partisan audience, media trust, hostile media perception, selective exposure

키워드:

정파언론, 정파적 수용자, 언론 신뢰도, 적대적 매체 지각, 선택적 노출

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