The Korean Society for Journalism & Communication Studies (KSJCS)
[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 68, No. 3, pp.5-42
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 30 Jun 2024
Received 01 Apr 2024 Accepted 27 May 2024 Revised 29 May 2024
DOI: https://doi.org/10.20879/kjjcs.2024.68.3.001

정치기사의 소셜미디어 활용 관행 : 지면 기사와 온라인 기사의 비교

신융아* ; 이나연**
**연세대학교 언론홍보대학원 석사·서울신문 기자 yashin325@yonsei.ac.kr
***연세대학교 언론홍보영상학부 부교수 larosa@yonsei.ac.kr
The Practices of Social Media Utilization in Political News : A Comparison Between Print and Online Articles
Yoong Ah Shin* ; Na Yeon Lee**
**Reporter, Seoul Shinmun Daily, & The Graduate School of Journalism, Media and Communication, Yonsei University, first author yashin325@yonsei.ac.kr
***Associate Professor, The Department of Communication, Yonsei University, corresponding author larosa@yonsei.ac.kr

초록

이 연구는 한국의 정치기사에서 소셜미디어를 취재원으로 활용하는 관행의 문제점을 고찰하기 위해 소셜미디어를 인용한 정치기사를 대상으로 1) 기사에 인용된 소셜미디어의 역할, 2) 기자들의 소셜미디어 인용 관행을 살펴보았다. 구체적으로 소셜미디어가 정치기사의 취재원으로 활용될 때 어떤 역할을 하는지를 토대정보 활용 여부와 의존도 등으로 분석하고, 기자들이 누구의, 어떤 소셜미디어를 인용하는지, 인용 과정에서 사실 확인을 위해 당사자 인터뷰 등을 얼마나 수행하고 이를 기사에 반영하는지를 조사했다. 또한 각 항목에서 지면 기사와 온라인 기사의 차이가 있는지 비교 분석했다. 이를 위해 20대 대통령 선거 기간(2022년 2월 15일~2022년 3월 8일)에 6개 일간지(경향신문‧동아일보‧조선일보‧중앙일보‧한겨레‧한국일보)에서 보도된 정치기사 가운데 소셜미디어를 인용한 기사 1,146건을 내용분석했다. 그 결과 절반 이상(611건, 53.3%)은 소셜미디어를 토대정보로 활용했으며, 소셜미디어 의존도(전체 기사 중 소셜미디어 인용 비중)는 평균 34.3%로 나타났다. 정치기사에서 가장 많이 인용된 소셜미디어 종류는 페이스북(952개, 67.9%)이었으며, 인용된 주체는 거대 양당인 더불어민주당과 국민의힘의 후보와 정치인이 71.6%(1,005회)를 차지했다. 소셜미디어 인용 과정에서 사실 확인 및 추가 취재를 분석한 결과, 1,109건(96.8%)은 소셜미디어 작성자에게 확인한 사실이 드러나지 않았고, 887건(77.4%)은 인용된 소셜미디어 내용에 대한 이해당사자 인터뷰가 없었다. 1,077건(94.0%)은 제삼자 인터뷰가 없었으며, 347건(30.3%)은 소셜미디어 외 추가 취재가 없는 것으로 나타났다. 이러한 경향은 지면 기사보다 온라인에서 더 두드러졌다. 또한 소셜미디어 내용은 의견 및 주장 제기(381건, 33.2%)와 비판 또는 비방(311건, 27.1%)이 주를 이뤘다.

Abstract

The purpose of this study is to examine how Korean journalists utilize social media in reporting political news and whether there are differences between online and offline (print newspapers) in their practices of employing social media in political news articles. By conducting a content analysis of 1,146 political articles that included social media published in six daily newspapers during the 20th presidential election (from February 15, 2022, to March 8, 2022), this study investigated (1) the role of social media in political news articles and (2) the practice of using social media, including the types of social media employed, the social media posts quoted, the veracity of the social media quotations, and the content of quotations derived from social media. This study also examined the differences between print and online articles in each of these variables. This study included 1,146 political articles, with 966 published online and 180 printed in newspapers. The six nationwide daily newspapers are: Kyunghyang Shinmun, Dong-A Ilbo, Chosun Ilbo, JoongAng Ilbo, Hankyoreh, and Hankookilbo. The study's findings revealed that political campaigns were the most frequently discussed topics in the political news articles included in this study, with an average use of three sources and a mention of one or more social media platforms. In addition, Facebook was the most quoted social media platform, with social media posts published by politicians and campaign officials affiliated with the main opposition People Power Party and the ruling Democratic Party’s presidential candidate getting the most quoted. By contrast, relevant individuals and third-party interviews were more likely to be excluded from the articles.

Additionally, 611 articles (53.3%) used social media posts as a primary source of news. On average, 34.3% of the articles relied on social media, and online articles relied significantly more on social media than offline articles. Additionally, 1,109 instances (96.8%) used social media posts without confirming the individual who sent the message, 887 instances (77.4%) did not include the relevant individuals, and 1,077 instances (94.0%) did not include third-party interviews. Furthermore, 30.3% of the articles relied solely on social media posts without any additional verification efforts. Moreover, offline news outperformed online news in terms of interviewing related people and third parties, as well as making further attempts to verify social media posts. For political news articles, the characteristics of quotes derived from social media consisted mainly of opinions and arguments, as well as criticism or slander.

Keywords:

Social Media, Sources of Political News, Principles of Quoting Sources, Verification, Online and Offline News Articles

키워드:

소셜미디어 인용, 정치기사 취재원, 취재원 인용 원칙, 온‧오프라인 기사

Acknowledgments

This study is based on the master’s thesis of the first author(이 연구는 1저자의 석사학위논문을 토대로 작성되었음을 밝힙니다).

References

  • Ahn, S., & Park, J. (2022). The value and conditions of original report in the era of reproductive report. Journal of Communication Science, 22(2), 5-47. [ https://doi.org/10.14696/jcs.2022.06.22.2.5 ]
    안수찬·박재영 (2022). 원천 보도의 가치와 조건: 뉴스 관행 분석을 중심으로. <언론과학연구>, 22권 2호, 5-47.
  • Bang, E.-J., & Kim, S.-T. (2012). A study of SNS sources in Korean Major Newspapers. Journal of Cybercommunication Academic Society, 29(4), 145-189.
    방은주·김성태 (2012). 국내 주요 신문의 소셜미디어 정보원 뉴스보도 분석. <사이버커뮤니케이션학보>, 29권 4호, 145-189.
  • Bang, E.-J., & Kim, S.-T. (2014). A study of journalists’ awareness of the change in the news production process after the rise in social media. Journal of Communication Science, 14(2), 113-156. [ https://doi.org/10.14696/jcs.2014.06.14.2.113 ]
    방은주·김성태 (2014). 소셜미디어 등장 이후 뉴스 제작 과정 변화에 대한 국내 언론사 기자들의 인식 연구. <언론과학연구>, 14권 2호, 113-156.
  • Bennett, W. L. (2009). News: The politics of illusion (8th ed.). New York, NY: Longman. 유나영 (역) (2009). <뉴스, 허깨비를 좇는 정치>. 서울: 책으로보는세상.
  • Broersma, M., & Graham, T. (2013). Twitter as a news source: How Dutch and British newspapers used tweets in their news coverage, 2007–2011. Journalism Practice, 7(4), 446-464. [https://doi.org/10.1080/17512786.2013.802481]
  • Cappella, J. N., & Jamieson, K. H. (1996). News frames, political cynicism, and media cynicism. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 546(1), 71-84. [https://doi.org/10.1177/0002716296546001007]
  • Cho, H. J., & Park, S. A. (2012). The using social media by political parties: Focused on agenda, resource, and spread strategies. Korean Political Science Review, 46(1), 113-139. [ https://doi.org/10.18854/kpsr.2012.46.1.006 ]
    조희정·박설아 (2012). 정당의 소셜미디어 활용 현황과 과제. <한국정치학회보>, 46집 1호, 113-139.
  • Cho, H.-J. (2010, April). Twitter and e-democracy: Focusing on Twitter’s domestic and international political use and regulation. Paper presented at the spring conference of the Korean Association for Regional Information Society, Seoul.
    조희정 (2010, 4월). <트위터와 전자민주주의: 트위터의 국내외 정치적 활용사례와 규제를 중심으로>. 한국지역정보화학회 춘계학술대회. 서울: 명지대학교.
  • Choi, H.-J. (2010). A study on the diversity of Korean newspapers: Analyzing the tendencies of covering three major issues. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 54(3), 399-426.
    최현주 (2010). 한국 신문 보도의 이념적 다양성에 대한 고찰: 6개 종합일간지의 3개 주요 이슈에 대한 보도 성향 분석을 중심으로. <한국언론학보>, 54권 3호, 399-426.
  • Choi, J.-H., & Han, D.-S. (2011). A study on the correlation of agendas between politicians’ Twitters and traditional news media. Journal of Communication Science, 11(2), 501-532.
    최진호·한동섭 (2011). 정치인 트위터와 신문·방송뉴스의 의제 상관성에 관한 연구. <언론과학연구>, 11권 2호, 501-532.
  • Conway, B. A., Kenski, K., & Wang, D. (2015). The rise of Twitter in the political campaign: Searching for intermedia agenda-setting effects in the presidential primary. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(4), 363-380. [https://doi.org/10.1111/jcc4.12124]
  • Davies, N. (2008). Flat earth news. London, UK.: Chatto & Windus.
  • Feezell, J. T. (2018). Agenda setting through social media: The importance of incidental news exposure and social filtering in the digital era. Political Research Quarterly, 71(2), 482-494. [https://doi.org/10.1177/1065912917744895]
  • Ferrucci, P. (2018). Networked: Social media’s impact on news production in digital newsrooms.Newspaper Research Journal, 39(1), 6-17. [https://doi.org/10.1177/0739532918761069]
  • Fisher, C. (2018). News sources and journalist–source interaction [On-line]. Oxford Research Encyclopedia of Communication. Retrieved 3/11/24 from https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.849 [https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.849]
  • Gans, H. (1979). Deciding what’s news: A study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek and Time. New York, NY: Pantheon Book.
  • Groshek, J., & Groshek, M. C. (2010). Agenda trending: Reciprocity and the predictive capacity of social networking sites in intermedia agenda setting across topics over time. Media and Communication, 1, 15-27. [https://doi.org/10.17645/mac.v1i1.71]
  • Heo, M., & Park, J. (2019). A crisis in journalistic professionalism in the digital age. Journal of Communication Science, 19(4), 254-290. [ https://doi.org/10.14696/jcs.2019.12.19.4.253 ]
    허만섭·박재영 (2019). 디지털 시대 언론 전문직주의의 위기와 변화. <언론과학연구>, 19권 4호, 254-290.
  • Hong, J. (2014). The study on the information via SNSs as a news source and media visibility, the accuracy·stimulating of news: Mainly on the case of ‘A back flow water at manhole cover near Kangnam station’. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 58(1), 252-282.
    홍주현 (2014). 취재원으로서 SNSs 정보와 언론의 매체 가시성(media visibility)과 정확성·자극성 연구: 트위터의 ‘강남역 맨홀 뚜껑 역류 사건’을 중심으로. <한국언론학보>, 58권 1호, 252-282.
  • Hong, Y.-J., & Hwang, J.-S. (2015). Social media vs. mass media in the policy agenda-setting process: The case of the Gwangju Inhwa school incident(Dogani). Broadcasting & Communication, 16(1), 115-151.
    홍유정·황주성 (2015). 정책의제설정에서 소셜미디어와 매스미디어의 역할에 관한 비교연구: 광주 인화학교사건(도가니)을 사례로. <방송과 커뮤니케이션>, 16권 1호, 115-151.
  • Jeong, A., & Kim, S. H. (2017). The ‘public enemy’ as a constructed reality: Understanding the quality of news about North Korea. Culture and Politics, 4(4), 111-143. [ https://doi.org/10.22539/culpol.2017.4.4.111 ]
    정아름·김성해 (2017). ‘공공의 적’ 북한은 만들어진다: 주요 정보원(Cue-givers) 분석을 통해서 본 북한뉴스의 실체와 문제점. <문화와 정치>, 4권 4호, 111-143.
  • Joo, I.-S. (2009). The strategic political communiction of Blair’s government: Roles and limitations of spin doctors. Korean Political Science Review, 43(1), 151-175. [ https://doi.org/10.18854/kpsr.2009.43.1.008 ]
    주인석 (2009). 블레어(T. Blair) 정부의 전략적 정치커뮤니케이션: 스핀닥터(spin doctor)의 역할과 한계. <한국정치학회보>, 43권 1호, 151-175.
  • Journalists Association of Korea, & Korea Internet Newspaper Association (2021). Charter of journalistic ethics. Retrieved 10/3/23 from http://www.journalist.or.kr/news/section4.html?p_num=18
    한국기자협회‧한국인터넷신문협회 (2021). 언론윤리헌장. Retrieved 10/3/23 from http://www.journalist.or.kr/news/section4. html?p_num=18
  • Kapidzic, S., Neuberger, C., Frey, F., Stieglitz, S., & Mirbabaie, M. (2022). How news websites refer to Twitter: A content analysis of Twitter sources in journalism. Journalism Studies, 23(10), 1247-1268. [https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2078400]
  • Kim, C. (2021). Election journalism, the duty of fairness and news bias. Journal of Press Arbitration, 161, 4-15.
    김춘식 (2021). 선거 저널리즘, 공정보도의무와 뉴스 편향. <언론중재>, 161호, 4-15.
  • Kim, C. (2022). Political reporting practices in the digital age. Society for Good Journalism (Ed.), Political reporting in Korea (pp. 343-405). Seoul: Ewha Womans University Press.
    김창숙 (2022). 디지털 시대의 정치기사 취재 관행. 좋은 저널리즘 연구회 (편), <한국의 정치 보도> (343-405쪽). 서울: 이화여자대학교출판문화원.
  • Kim, E. B. (2022, March 8). “Yoon & Kim never hold a baby”…Rho said “Checking for hacking”. JoongAng Ilbo. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/25053814#home
    김은빈 (2022, 3, 8). 아기 안은 李 사진에 “석열‧건희는 못해”…노웅래 “해킹 확인중”. <중앙일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/25053814#home
  • Kim, J. H. (2022, February 18). “Wouldn’t take kindly to a big bow” Lee, a bitter comment to the campaign headquarters. Dong-A Ilbo. Retrieved 11/11/23 from https://www.donga.com/news/article/all/20220218/1118 82573/1
    김지현 (2022, 2, 18). 이낙연 “큰절한다고 잘봐주나” 선대위에 쓴소리. <동아일보>. Retrieved 11/11/23 from https://www.donga.com/news/article/all/20220218/111882573/1
  • Kim, J., Kim, C., & Lee, N. Y. (2022a). The form and content of presidential coverage in South Korea and the United States. Society for Good Journalism (Ed.), Presidential coverage in Korea (pp. 21-65). Seoul: Ewha Womans University Press.
    김지현‧김창숙‧이나연 (2022a). 한국과 미국 대통령 기사의 형식과 소재. 좋은 저널리즘 연구회 (편), <한국의 대통령 보도> (21-65쪽). 서울: 이화여자대학교출판문화원.
  • Kim, J., Kim, C., & Lee, N. Y. (2022b). Sources of presidential coverage in South Korea and the United States. Society for Good Journalism (Ed.), Presidential coverage in Korea (pp. 66-106). Seoul: Ewha Womans University Press.
    김지현‧김창숙‧이나연 (2022b). 한국과 미국 대통령 기사의 취재원. 좋은 저널리즘 연구회 (편), <한국의 대통령 보도> (66-106쪽). 서울: 이화여자대학교출판문화원.
  • Kim, J., Kim, C., & Lee, N. Y. (2022c). The state of Korean political news: A content analysis of presidential and parliamentary coverage. Society for Good Journalism (Ed.), Political reporting in Korea (pp. 20-131). Seoul: Ewha Womans University Press.
    김지현‧김창숙‧이나연 (2022c). 한국 정치 뉴스 현황: 대통령‧국회 보도 내용 분석을 중심으로. 좋은 저널리즘 연구회 (편), <한국의 정치 보도> (20-131쪽). 서울: 이화여자대학교출판문화원.
  • Kim, K. (2012). Online news production in the new journalism environment: Between tradition and change. Journal of Communication Research, 49(1), 7-37. [ https://doi.org/10.22174/jcr.2012.49.1.7 ]
    김경모 (2012). 새로운 저널리즘 환경과 온라인 뉴스 생산: 전통과 변화의 경계. <언론정보연구>, 49권 1호, 7-37.
  • Kim, S. J. (2022, March 1). ‘Nostalgic bitch…’ to Yu Gwan-sun, Democrat Lee, B. H. deletes controversial poem. Chosun Ilbo. Retrieved 10/3/23 from https://www.chosun.com/politics/politics_general/2022/03/01/K7CGKE5DMZD5FPAYNWG6VCKZPA/?utm_source=naver&utm_medium=referral&utm_campaign=naver-news
    김소정 (2022, 3, 1). 유관순에 ‘그리운 미친X’… 與 이병훈, 논란 일었던 시 올렸다 삭제. <조선일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.chosun.com/politics/politics_general/2022/03/01/K7CGKE5DMZD5FPAYNWG6VCKZPA/?utm_source=naver&utm_medium=referral&utm_campaign=naver-news
  • Kim, S., Kim, R., & Lee, J. (2021). Variation intermingled with hypocrisy, impoliteness and viciousness: The reality of Korean journalism discovered by ‘fake news’ about North Korea. The Korean Journal of Unification Affairs, 33(2), 189-234. [ https://doi.org/10.46561/KUA.2021.33.2.06 ]
    김성해·김란희·이주현 (2021). 위선과 무례함 그리고 사악함의 변주곡: 북한 관련 ‘가짜뉴스’를 통해서 본 한국 언론의 민낯. <통일문제연구>, 33권 2호, 189-234.
  • Koh, S. H. (2022, March 1). “Yu, nostalgic bitch” The poem posted by Lee, B. H. on Independence Movement Day. JoongAng Ilbo. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/2505204 0#home
    고석현 (2022, 3, 1). “유관순, 그리운 미친X 간다” 3‧1절에 與이병훈이 올린 시. <중앙일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/25052040#home
  • Korea Press Ethics Commission (2021). Newspaper ethics code of practice. Retrieved 10/3/23 from http://www.ikpec.or.kr/sub/sub_0102.asp
    한국신문윤리위원회 (2021). 신문윤리실천요강. Retrieved 10/3/23 from http://www.ikpec.or.kr/sub/sub_0102.asp
  • Korea Press Foundation (2021). Korean journalists survey 2021. Seoul: Korea Press Foundation.
    한국언론진흥재단 (2021). <2021 한국의 언론인: 제15회 언론인 의식조사>. 서울: 한국언론진흥재단.
  • Korea Press Foundation (2022). Media users in Korea 2022. Seoul: Korea Press Foundation.
    한국언론진흥재단 (2022). <2022 언론수용자 조사>. 서울: 한국언론진흥재단.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2021). The elements of journalism (4th ed.). New York, NY: Crown. 이재경 (역) (2021). <저널리즘의 기본원칙>. 서울: 한국언론진흥재단.
  • Lasorsa, D. L., & Reese, S. D. (1990). News source use in the crash of 1987: A study of four national media. Journalism Quarterly, 67(1), 60-71. [https://doi.org/10.1177/107769909006700110]
  • Lecheler, S., & Kruikemeier, S. (2016). Re-evaluating journalistic routines in a digital age: A review of research on the use of online sources. New Media & Society, 18(1), 156-171. [https://doi.org/10.1177/1461444815600412]
  • Lee, G. Y. (2022, February 24). Choi, said “Except for a few ‘Close to Moon’ dung beetles, it’s a cohesive atmosphere”. Chosun Ilbo. Retrieved 10/3/23 from https://www.chosun.com/politics/politics_general/2022/02/24/5IRB2C7B2NHS5CQY5XPRW7I3DU/
    이가영 (2022, 2, 24). 與최민희 “극히 일부 ‘극문 똥파리’ 제외하면 뭉치는 분위기”. <조선일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.chosun.com/politics/politics_general/2022/02/24/5IRB2C7B2NHS5CQY5XPRW7I3DU/
  • Lee, G., & Koh, H. (2016). Comparison of quotation desirability between online and offline newspapers: Regarding verb objectivity and source qualification. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 60(3), 178-205. [ https://doi.org/10.20879/kjjcs.2016.60.3.007 ]
    이건호·고흥석 (2016). 온라인과 오프라인 신문의 인용 적절성 비교. <한국언론학보>, 60권 3호, 178-205.
  • Lee, H. S. (2020). Ctrl+C, Ctrl+V? Analysis of churnalism in the on·off line newspaper: Focusing on sentence consistency with press release using copy killer. Journal of Social Sciences, 27(4), 61-79. [ https://doi.org/10.46415/jss.2020.09.27.4.61 ]
    이희성 (2020). Ctrl+ C, Ctrl+ V, 국내 온·오프라인 신문의 처널리즘 분석: 카피킬러를 이용한 보도자료와의 문장 일치도 분석을 중심으로. <사회과학연구>, 27권 4호, 61-79.
  • Lee, J. Y. (2022, March 2). A controversy over rude talk…YM “I’ll remain silent”. JoongAng Ilbo. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/25052421#home
    이지영 (2022, 3, 2). ‘김건희 성상납’ 막말 논란 김용민 “죽을 죄…대선까지 묵언”. <중앙일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.joongang.co.kr/article/25052421#home
  • Lee, J.-K. (2022). Changes in the presidential coverage of the Chosun Ilbo and the New York Times from 2003 to 2022. Society for Good Journalism (Ed.), Presidential coverage in Korea (pp. 107-141). Seoul: Ewha Womans University Press.
    이재경 (2022). 『조선일보』와 『뉴욕타임스』 대통령 보도의 변화, 2003~2022. 좋은 저널리즘 연구회 (편), <한국의 대통령 보도> (107-141쪽). 서울: 이화여자대학교출판문화원.
  • Lee, M., & Park, C. I. (2013). Twitter’s agenda-building in comparison to newspaper. Journal of Cybercommunication Academic Society, 30(2), 233-264.
    이미나·박천일 (2013). 트위터의 의제 형성에 관한 탐색적 연구: 신문과 비교 분석. <사이버커뮤니케이션학보>, 30권 2호, 233-264.
  • Lee, N. Y., & Kim, C. (2023). A study on the tabloidization of news posted on the portal site NAVER. Media, Gender & Culture, 38(2), 5-38. [ https://doi.org/10.38196/mgc.2023.06.38.2.181 ]
    이나연·김창숙 (2023). 포털에 게재된 주요 언론사 기사의 타블로이드화. <미디어, 젠더 & 문화>, 38권 2호, 181-228.
  • Lee, N. Y., Kim, C., & Kim, J. (2021). A study on the journalism practice of anonymous news sources of political news: A comparative analysis of Korean newspapers and the New York Times. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 65(3), 5-38. [ https://doi.org/10.20879/kjjcs.2021.65.3.001 ]
    이나연·김창숙·김지현 (2021). 정치기사 익명 취재원 표기 관행: 미국 뉴욕타임스와 한국 주요 일간지 비교 연구. <한국언론학보>, 65권 3호, 5-38.
  • Lee, S. W., & Lee, M-K. (2017). Analysis on types of journalists’ perception toward social media. Journal of KSSSS, 35, 109-130.
    이승원·이민규 (2017). 취재기자들의 소셜미디어에 관한 인식 유형 연구: Q 방법론적 접근. <주관성연구>, 35호, 109-130.
  • Lee, S.-K., & Kim, J.-H. (2013). A study on specialities and activities of journalists in the age of web 2.0: Focused on perception gaps between journalists and undergraduate students. Broadcasting & Communication, 14(2), 41-82.
    이상기·김주희 (2013). 기자의 전문성 및 온라인 언론 활동에 대한 인식과 평가: 기자와 뉴스 수용자로서 대학생 간의 인식·평가 비교 연구. <방송과 커뮤니케이션>, 14권 2호, 41-82.
  • Lim, J. (2016). Macroanalysis of the flow of digital news agendas in terms of traditional news media, internet news media, and social media. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 60(5), 91-120. [ https://doi.org/10.20879/kjjcs.2016.60.5.004 ]
    임종섭 (2016). 국내 디지털 뉴스의제의 흐름에 대한 거시적 분석: 전통 언론사, 인터넷 언론사, 소셜미디어를 중심으로. <한국언론학보>, 60권 5호, 91-120.
  • Park, J. (2006). Analysis of front-page headlines for the development of news evaluation index. 2020 Media Implementation Committee (Ed.), Korea’s news media in 2006 (pp. 147-220). Seoul: Korea Press Foundation.
    박재영 (2006). 뉴스 평가 지수 개발을 위한 신문 1면 머리 기사 분석. 2020 미디어실행위원회 (편), <한국의 뉴스 미디어 2006> (147-220쪽). 서울: 한국언론진흥재단.
  • Park, J., & Lee, W. S. (2010). The development and application of the news ratings index. Seoul: Korea Press Foundation.
    박재영‧이완수 (2010). <뉴스평가지수의 개발과 적용>. 서울: 한국언론진흥재단.
  • Park, J., Ahn, S., & Park, S. (2014). The diachronic change of election report in the coverage of the Korean presidential election since 1992. Studies of Broadcasting Culture, 26(2), 33-66.
    박재영·안수찬·박성호 (2014). 대통령 선거 보도의 기사품질, 심층성, 공공성의 변화: 1992~2012년 국내 주요 신문의 경우. <방송문화연구>, 26권 2호, 33-66.
  • Paulussen, S., & Harder, R. A. (2014). Social media references in newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism Practice, 8(5), 542-551. [https://doi.org/10.1080/17512786.2014.894327]
  • Rhee, J. W. (2017). A Habermasian perspective to journalism ethics at the digital news age. Communication Theories, 13(3), 86-128.
    이준웅 (2017). 디지털 뉴스 시대의 언론 윤리. <커뮤니케이션 이론>, 13권 3호, 86-128.
  • Rhee, J. W., Yang, S-M., Kim, K. C., & Song, H. J. (2007). Direct quotations in newspaper headlines in the coverage of the local election on May 31, 2006. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 51(3), 64-90.
    이준웅·양승목·김규찬·송현주 (2007). 기사 제목에 포함된 직접인용부호 사용의 문제점과 원인. <한국언론학보>, 51권 3호, 64-90.
  • Seo, S. H., Lee, Y. K., & Kim, K. M. (2015). An exploratory study of news-making process in gotcha journalism: In-depth interviews with news media journalists. Journal of Communication Science, 15(2), 245-284. [ https://doi.org/10.14696/jcs.2015.06.15.2.245 ]
    서상현·이연경·김경모 (2015). 가차 저널리즘의 뉴스결정 과정에 대한 탐색: 정치부 기자의 심층 인터뷰 분석. <언론과학연구>, 15권 2호, 245-284.
  • Seol, J., & Jeon, S. (2022). A study on press’s use of social media-sourced contents in the age of post-truth: Focused on the news related to prosecution reform. Journal of Media Law, Ethics and Policy, 21(2), 47-83. [ https://doi.org/10.26542/JML.2022.8.21.2.47 ]
    설진아·전승 (2022). 탈진실시대 언론의 소셜미디어 인용 보도에 관한 연구 -검찰개혁 보도 사례를 중심으로-. <언론과법>, 21권 2호, 47-83.
  • Shin, M., Lee, M., Park, H., & Shim, M. (2021). Journalists’s online service use in the digital news era: The role of journalists’ news values and perceived usefulness of digital technology. Journal of Social Sciences, 60(1), 273-304. [ https://doi.org/10.22418/JSS.2021.4.60.1.273 ]
    신민재·이민우·박형주·심민선 (2021). 기자들의 온라인 서비스 목적별 이용도 분석: 취재보도 원칙의 중요도 인식 및 디지털 기술의 인지된 유용성이 미치는 영향. <사회과학연구>, 60권 1호, 273-304.
  • Son, K., & Yoon, Y. (2013). Analysis on mutual information use behavior between mass media and politician Twitters: Focusing on newspaper’s news policy and politicians’ ideology. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 57(3), 162-188.
    손경수‧윤영철 (2013). 매스미디어와 정치인 트위터 간 상호정보이용 행태 분석: 신문의 보도 이념과 정치인의 이념성향을 중심으로. <한국언론학보>, 57권 3호, 162-188.
  • Song, Y. M. (2022, February 15). Lee’s banner loosen, Son said “Tick local politicians”. Retrieved 10/3/23 from https://www.donga.com/news/article/all/20220215/111806869/2
    송영민 (2022, 2, 15). 느슨한 이재명 현수막에…손혜원 “지역 의원 따끔하게 혼내달라”. <동아일보>. Retrieved 10/3/23 from https://www.do nga.com/news/article/all/20220215/111806869/2
  • Stroud, N. J. (2017). Helping newsrooms work toward their democratic and business objectives. In P. J. Boczkowski & C. W. Anderson (Eds.), Remaking the news: Essays on the future of journalism scholarship in the digital age (pp. 157-176). Cambridge, MA: The MIT Press. 김균수 (역) (2019). 민주주의와 비즈니스 목표를 위한 뉴스룸 작업. <디지털 저널리즘 연구 톺아보기> (229-256쪽). 광주: 전남대학교출판문화원. [https://doi.org/10.7551/mitpress/10648.003.0016]
  • Von Nordheim, G., Boczek, K., & Koppers, L. (2018). Sourcing the sources: An analysis of the use of Twitter and Facebook as a journalistic source over 10 years in The New York Times, The Guardian, and Süddeutsche Zeitung. Digital Journalism, 6(7), 807-828. [https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1490658]
  • Yoo, S. (2021). A study on the quotation of social media news source. Media, Gender & Culture, 36(3), 5-46. [ https://doi.org/10.38196/mgc.2021.09.36.3.5 ]
    유수정 (2021). 소셜미디어 취재원 인용에 대한 연구. <미디어, 젠더 & 문화>, 36권 3호, 5-46.