무엇이 정치 뉴스 댓글의 질을 결정하는가? : 기사 품질과 포털뉴스 플랫폼의 댓글 정책을 중심으로
초록
포털의 뉴스 댓글은 그 공론장적 역할과 기능에도 불구하고 수많은 온라인상의 의사소통 부작용을 초래하였다. 특히 정치 뉴스 영역에서 크게 나타나는 댓글의 병리 현상에 대한 책임 주체로서 기사를 생산하는 언론사와 유통하는 포털이 지목되어 왔다. 이에 이 연구는 독립변인으로서 언론사 영역의 기사 품질(기사의 정파성)과 포털 영역의 댓글 정책(댓글 여론의 가시성)이 종속변인으로서 뉴스 댓글 공론장의 품질에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 기사의 정파성은 이슈의 화제성과 헤드라인 논조 편향성, 정보원 편향성이라는 하위 변인으로, 댓글 여론의 가시성은 댓글 노출 방식과 댓글 나열 방식, 그리고 댓글 스티커 종류라는 하위 변인으로 세분화하였다. 댓글 공론장의 품질은 시민적 덕성, 논리적 합리성, 의견 다양성이라는 세 가지 요인으로 개념화하였으며, 독립변인에 따라 해당 요인들이 어떻게 변화하는지 알기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다. 또한, 기사의 전체 댓글 수가 위의 관계들을 매개하는지 확인하기 위한 매개효과 분석도 실시하였다.
64개 언론사의 17,312개 기사를 분석한 결과, 기사의 정파성 요인 중 이슈의 화제성과 헤드라인의 논조 편향성, 댓글 여론의 가시성 요인 중 기사 추천 스티커는 댓글 공론장의 시민적 덕성을 저해하는 요인으로 나타났다. 또한, 이슈의 화제성과 기사 추천 스티커는 댓글 공론장의 논리적 합리성을 떨어뜨렸고, 헤드라인 논조 편향성은 합리성을 증진하였다. 마지막으로, 헤드라인 논조 편향성과 정보원 편향성은 댓글 공론장의 의견 다양성에 부정적 영향을 미쳤다. 댓글 수의 매개효과는 개별 변인 관계에 따라 불규칙하게 나타났다. 이러한 연구 결과는 댓글의 품질을 개선하기 위해 기사의 질과 플랫폼 정책이 모두 개선될 필요가 있음을 보여주었다.
Abstract
In modern deliberative democracies, online communication platforms, such as news comment sections on portals, are often seen as potential public spheres where citizens can engage in collective problem-solving through voluntary association, free expression, and reasoned discourse. However, the news comment sections have resulted in numerous adverse effects, particularly in the context of political news, such as media manipulation, flaming, and political polarization. These negative maladies in online news communication have largely been attributed to two main factors: the quality of news articles (media bias) produced by news media and the comment section policies (visibility of public opinion) of portal news platforms responsible for content distribution.
In this vein, this paper aims to investigate the impact of these two independent variables—media bias and visibility of public opinion—on the quality of news comment sections as the dependent variable. Media bias was operationalized by the topicality of issues, the degree of headline bias, and the degree of source bias. The visibility of public opinion, on the other hand, was measured by the method of displaying comments, the method of comments layout, and the types of comment stickers. The quality of the news comments was conceptualized as being composed of three factors: civility, rationality, and diversity. The paper conducted multiple linear regressions to determine whether the two main independent variables affect these three factors of the dependent variable. The mediating effects of the number of news comments were also analyzed.
After analyzing 17,312 news articles from 64 news media, this paper found that the topicality of issues, the degree of headline bias, and the article recommendation stickers negatively affected the civility of the news comment sections. Furthermore, the topicality of issues and the use of article recommendation stickers were also found to reduce the rationality of the comment sections, whereas headline bias unexpectedly improved it. Lastly, both the degree of headline bias and the degree of source bias negatively affected the diversity of the comment sections. The mediating effect of the number of news comments varied depending on the specific relationships among variables.
These findings suggested that improving both the quality of news articles and the platform policies is essential for fostering a healthier online public sphere. This paper tried to seek important insights into how online communication dynamics can be optimized to improve the overall quality of discourse in the online news environment by using objective web data rather than relying on subjective user perceptions.
Keywords:
Comment Sections, Political News, Media Bias, Public Opinion Visibility키워드:
댓글 공론장, 정치 뉴스, 기사의 정파성, 댓글 여론의 가시성Acknowledgments
This paper is based on Hayoung Kim’s 2023 master’s thesis at Seoul National University(본 논문은 김하영의 2023년도 서울대학교 석사학위논문의 일부를 수정·보완한 것입니다).
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