Browse Archives | About the Journal |
Sorry.
You are not permitted to access the full text of articles.
If you have any questions about permissions,
please contact the Society.
죄송합니다.
회원님은 논문 이용 권한이 없습니다.
권한 관련 문의는 학회로 부탁 드립니다.
[ Article ] | |
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 67, No. 1, pp. 41-84 | |
Abbreviation: KSJCS | |
ISSN: 2586-7369 (Online) | |
Print publication date 28 Feb 2023 | |
Received 02 Oct 2022 Revised 14 Jan 2023 Accepted 19 Jan 2023 | |
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2023.67.1.002 | |
미디어 블록체인 비즈니스 모델의 설계 4원칙 : 언론사 사례 분석을 바탕으로 | |
박대민**
; 유경한*** ; 강지안****
| |
**선문대학교 미디어커뮤니케이션학부 조교수 (dmpark@sunmoon.ac.kr) | |
***전북대학교 신문방송학과 부교수 (kuy114@jbnu.ac.kr) | |
****전북대학교 신문방송학과 석사과정 (070guswl@naver.com) | |
The Four Principles of Media Blockchain Business Models : Case Studies of the Press | |
Daemin Park**
; Kyung Han You*** ; Jian Kang****
| |
**Assistant Professor, School of Media and Communication, Sunmoon University (dmpark@sunmoon.ac.kr) | |
***Associate Professor, Department of Media and Communication Studies, Jeonbuk National University, corresoponding author (kuy114@jbnu.ac.kr) | |
****Graduate Student, Department of Media and Communication Studies, Jeonbuk National University (070guswl@naver.com) | |
Funding Information ▼ |
블록체인 기술은 비가역성, 투명성을 바탕으로 거래 데이터를 탈중앙화된 방식으로 보증하는 무신뢰 기술이다. 이러한 특징 덕분에 블록체인은 중앙화된 미디어 플랫폼에 의존하지 않는 탈중개화된 창작자 경제의 가능성을 열어주었다. 기존의 블록체인 생태계는 개발자와 투자자 중심의 거버넌스를 기반으로 이들에게 가장 많은 경제적 이익이 돌아가는 형태였다. 때문에 창작자와 사용자 중심의 미디어 블록체인 비즈니스 모델 생태계를 구축해야 할 필요가 있다. 이 연구에서는 국내외 언론사의 미디어 블록체인 비즈니스 모델 사례를 유형별로 검토하고 그 설계 원칙을 제안한 뒤, 사례 분석과 설계 원칙에 따른 로드맵을 제안했다. 미디어 블록체인 비즈니스 모델은 크게 미디어 중심 모형과 블록체인 중심 모형으로 나눌 수 있다. 국내 언론사의 미디어 블록체인 비즈니스는 초기에는 블록체인 생태계를 취재하는 미디어 중심 모델이 주를 이루었으나 최근에는 블록체인 중심 모델로 이행하는 추세다. 블록체인 중심 모델은 다시 암호화폐 중심 모델과 NFT 중심 모델로 나눌 수 있다.
암호화폐 중심 모델로는 암호화폐를 발행하고 메인넷을 출시한 퍼블리시 사례와 클레이튼의 검증자로 참여한 매경미디어그룹의 엠블록컴퍼니의 사례를 살펴보았다. NFT 중심 모델은 목표 고객 설정, 커뮤니티 전략, 메인넷과 마켓플레이스의 선택, 콘텐츠 소싱 방식, 전시 방식 등에 따라 다양한 유형을 살펴보았다. 사례 분석 결과를 바탕으로 언론사의 미디어 블록체인 비즈니스 모델 설계 4원칙을 제안했다. 첫째는 창작자 이익 우선 원칙이다. 두번째는 탈중앙화된 거버넌스 원칙이다. 셋째는 커뮤니티에 의한 가치 창출 원칙이다. 넷째는 저널리즘 기반 수익 창출 원칙이다.
이 원칙을 바탕으로 로드맵을 제시했다. 언론사는 NFT 창작자, 마켓플레이스 운영사, 메인넷 검증자, 암호화폐 발행 및 메인넷 출시 순서로 사업을 전개할 수 있다. 이 과정에서 언론사는 첫 번째 원칙에 따라 메인넷의 검증자 절반을 언론사 등 창작자로 구성한다. 두 번째 원칙에 따라 합의 알고리즘은 권위 증명, 위임된 지분 증명, 지분 증명 순으로 업데이트한다. 세 번째 원칙에 따라 창작자가 사용자 커뮤니티와 함께 콘텐츠 생산에서 플랫폼 개발 및 운영 등 가치 창출을 주도한다. 네 번째 원칙에 따라 블록체인 기술을 이용해 가짜 뉴스 탐지, 독립 언론 지원 등을 위한 수익 창출 방안을 모색한다.
Blockchain is a decentralized technology that ensures the integrity of transaction data through its transparency and irreversibility. This has paved the way for a decentralized creator economy that does not rely on centralized media platforms such as Naver, YouTube, and Facebook. The current blockchain ecosystem, however, prioritizes the economic benefits of developers and investors through developer- and investor-focused governance. Thus, there is a need to establish a media blockchain business model ecosystem centered on creators and users. In this study, we review cases of media blockchain business models from media companies, and propose design principles and a roadmap for these models. The models can be broadly categorized into two types: media-oriented and blockchain-oriented. The trend is shifting towards blockchain-oriented models. Blockchain-centric models can further be divided into cryptocurrency-centric and NFT-centric models. In this study, we analyzed a case of a company named PUBLISH that issued a cryptocurrency and launched its mainnet, as well as the case of Maekyung Media Group's MBlock Company, which served as a validator on the Klaytn network. Additionally, we reviewed NFT-focused models of both Korean and international media outlets in terms of their target audience, community strategy, choice of mainnet and NFT marketplace, content sourcing strategy, and exhibition approach. Based on the results of the case analysis, we proposed four principles for designing successful media blockchain business models for media companies. These principles include prioritizing the interests of creators, implementing decentralized governance, fostering value creation by the community, and exploring journalism-based monetization opportunities through blockchain technology. The first principle calls for media organizations to participate in the consensus as validators, with half of the mainnet validators consisting of creators. For implementing decentralization of the governance, the consensus algorithm can be updated in the order of Proof of Authority, Proof of Delegated Stake, and Proof of Stake. The third principle involves utilizing the collective efforts of creators and users to drive value creation, from content production to platform development and operation. The fourth principle seeks to generate revenue for fake news detection and support independent media through blockchain technology. Based on these principles, we have proposed a roadmap. Media companies can start as NFT creators, then move on to marketplace operators, mainnet validators, cryptocurrency issuers, and mainnet launchers. In conclusion, this study provides a roadmap for media companies looking to implement media blockchain business models, with the goal of creating a more equitable and sustainable creative economy.
KeywordsNon Fungible Token, Cryptocurrency, Media Blockchain, Creator Economy, Four Principles of Media Blockchain Business Model 키워드: 대체 불가능 토큰, 암호화폐, 미디어 블록체인, 창작자 경제, 미디어 블록체인 기반 비즈니스 모델 4원칙 |
This work was supported by the Korea Press Foundation(이 논문은 2022년 한국언론진흥재단의 지원을 받아 수행된 연구입니다. 한국언론진흥재단의 지정연구과제 “블록체인 신문사 비즈니스 모델”의 일부 내용을 대폭 수정 보완했습니다.).
1. | Antonopoulos, A. M., & Wood, G. (2018). Mastering Ethereum: Building smart contracts and Dapps. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc. |
2. | Bae, M. (2022, January 24). Four ways to mint NFTs on OpenSea. TAX watch. Retrieved from https://www.taxwatch.co.kr/article/tax/2022/01/24/0002 |
3. | Bae, S. (2022, January 12). BAYC is making "Decentralized Disney". Ttimes. Retrieved from https://www.ttimes.co.kr/article/2022011112377765682 |
4. | Basic Attention Token (2022). BAT - Making Crypto and DeFi accessible and useable for everyone. Retrieved from https://basicattentiontoken.org/ |
5. | Beeple (2021). Everydays: The first 5000 days. Retrieved from https://t.ly/kV18 |
6. | Binance Academy (2022, September 23). Explanation on ERC-20 Token. Retrieved from https://academy.binance.com/ko/articles/an-introduction-to-erc-20-tokens |
7. | Blank, S., & Dorf, B. (2012). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. Hoboken, NJ: Wiley. |
8. | Chaffey, D. (2022, January 22). E-commerce conversion rates benchmarks 2022 – How do yours compare? Smart Insight. Retrieved from https://www.smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-analytics/ecommerce-conversion-rates/ |
9. | Chesbrough, H. (2006). Open business models. Boston, MA: Harvard Business School Press. |
10. | Choi, S. (2013). Media management. Seoul: Communication Books. |
11. | Christensen, C. M. (1997). The innovator's dilemma: When new technologies cause great firms to fall. Washington, DC: American Association of University Professors Academe. |
12. | Cowan, G. (2021, 6, 16). CNN makes moments from history available for purchase with NFTs. CNN. Retrieved from https://cnnpressroom.blogs.cnn.com/2021/06/16/cnn-makes-moments-from-history-available-for-purchase-with-nfts/ |
13. | Drescher, D. (2017). Blockchain Basics. Berkeley, CA: Apress. |
14. | Drucker, P. (1993). Innovation and Entrepreneurship : Practice and Principles. New York, NY: Harper Business. |
15. | Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2014). The business model navigator: 55 models that will revolutionise your business. UK: Pearson. |
16. | Hashnet (2022). Consensus algorithm. Retrieved from http://wiki.hash.kr/index.php/합의_알고리즘 |
17. | Hileman, G., & Rauchs, M. (2017, September 22). 2017 Global Blockchain Benchmarking Study. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=3040224 |
18. | Hong, S. (2021, October 12). Baekbeom Hwiho, the first issue… The representative contents of the Yeongnam Ilbo, which are owned by NFT. Yeongnam Ilbo. Retrieved from https://www.yeongnam.com/web/view.php?key=20211009010001066 |
19. | Huh, J. (2022, June 3). NFT crossing the mainnet is coming... Interchain block chain project 'Haba' brand site opened. Tech M. Retrieved from https://www.techm.kr/news/articleView.html?idxno=98097 |
20. | Jung, M. (2022, January 15). Who does by ‘Muyaho’ Shin Bong-sun’s ┌(0_0)┘MBC NFT? Media Today. Retrieved from http://www.mediatoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=301773 |
21. | Kang, J., Yoo, H., Yoon, H., & Park, N. (2019). Block chain and media industry. Jeonnam: Korea Communication Agency. |
22. | Kim, D. (2019). Block chain governance. Seoul: Communication Books. |
23. | Kim, D. (2021, May 18). Lee Sedol vs. AlphaGO NFT, sold at $2.5 million. Coindesk Korea. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=73809 |
24. | Kim. D. (2021, May 24). [Interview] Meeting ‘Kim Du Han’, a buyer of Lee Sedol NFT. Coindesk Korea. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=73832 |
25. | Kim, D. (2022) Wise investors. Seoul: Altus |
26. | Kim, K. (2022). History and the field: From the start of the NFT Art to that of today. S. Kim, Decipher, S. Sim, M. Lee, H. Jeong, & K. Kim (Eds.), NFT the mew world – The new era of art with metaverse, block chain, and cryptocurrency (pp. 68-121). Seoul: Sigong Art. |
27. | Kim, S. (2022). The market value of NFT art. S. Sim, Decipher, K. Kim, M. Lee, S. Kim, & H. Jeong (Eds.), NFT the new world – The new era of art with metaverse, block chain, and cryptocurrency (pp. 144-175). Seoul: Sigong Art. |
28. | Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2015). Blue ocean strategy (expanded edition). Boston, MA: Harvard Business Review Press. |
29. | Kim, Y. (2019, April). ‘The decline of the dot-com’ should be creatively disrupted as a teacher of the opposite side – One year since the launch of a specialized block chain media. Newspapers and Broadcasting. Retrieved from https://blog.naver.com/kpfjra_/221516036113 |
30. | Klaytn (2022a). Governance. Retrieved from https://ko.docs.klaytn.foundation/klaytn/design/governance |
31. | Klaytn (2022b). Token economy. Retrieved 8/25/22 from https://ko.docs.klaytn.foundation/klaytn/design/token-economy?fbclid=IwAR2TLC5OmSVSEEIXCE-op2GIEv4LBFJKHxnO4aNYz7b9i07pAWt-T8kuNqw |
32. | Korea Press Foundation (2014). The Korea Press Yearbook. Retrieved fromhttps://www.kpf.or.kr/front/research/yearbookDetail.do?miv_pageNo=2&miv_pageSize=&total_cnt=&LISTOP=&mode=W&seq=7101&link_g_topmenu_id=&link_g_submenu_id=&link_g_homepage=F®_stadt=®_enddt=&searchkey=all1&searchtxt= |
33. | Korea Press Foundation (2021). The Korea Press Yearbook. Retrieved from https://www.kpf.or.kr/front/research/yearbookDetail.do?miv_pageNo=&miv_pageSize=&total_cnt=&LISTOP=&mode=W&seq=592513&link_g_topmenu_id=&link_g_submenu_id=&link_g_homepage=F®_stadt=®_enddt=&searchkey=all1&searchtxt= |
34. | Kwon, H. (2020). Korean media economics. Seoul: Parkyoungsa. |
35. | Kwon, H., Song, M., & Han, K. (2015). Digital media management. Seoul: Communication Books. |
36. | Lee, H. (2022, August 22). It was a mistake to apply the drawing method to Shin Yun-bok and Hye-won’s telegraph NFT. The Scoop. Retrieved from https://www.thescoop.co.kr/news/articleView.html?idxno=55202 |
37. | Lee, I. (2021, March 26). Column up for auction, $630 million bid.. What is NFT? Bloter. Retrieved from https://www.bloter.net/newsView/blt202103260026 |
38. | Lim, H. (2021, August 12). Hankyung 'Lee Kun-hee NFT' auction, sold at more than twice the starting price. Korea Economy. Retrieved from https://www.hankyung.com/economy/article/202108117205i |
39. | Masuda, M. (2022). NFTビジネス見るだけノ-ト デジタルデ-タを資産に變える最先端スキル!. Tokyo, Japan: 寶島社. |
40. | Mommyson (2020, 3, 6). [DMC] SCAPE - Korea Digital Advertising. I-boss. Retrieved from https://www.i-boss.co.kr/ab-3208-345 |
41. | OpenSea (2022). Retrieved from https://opensea.io/ |
42. | Park, D. (2018). Cryptoeconomics of media blockchain: Critique of steemit and alternative model. Journal of Cybercommunication Academy Society, 35(4), 145-202. |
43. | Park, D. (2018, January). Business modeling for media startups: Media business model triangle. In Proceedings of HCI Korea 2018, 497-502. |
44. | Park, D. (2021). NFT art: Decentralization of the art world and aura of traces. Korean Journal of Communication & Information, 109, 127-152. |
45. | Park, D., & Myeong, S. (2018). Media block chain, the technology of platformless. Seoul: Korea Press Foundation. |
46. | Park, D., Son, J., & Lim, J. (2017). News media startup: Its ecosystem and business model. Seoul: Korea Press Foundation. |
47. | Park, G. (2021, September 14). NFT art magazine ‘Digitally Yours’ has been launched. Coindesk Korea. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=75282 |
48. | Park, S. (2021, August 25). The first protagonist of 'Maekyung NFT' with readers has appeared. Maekyung Economy. Retrieved from www.mk.co.kr/news/society/view/2021/08/823390/ |
49. | Publish (2022). Cases and current status of NEWS token. Retrieved from https://publishinc.io/en/news-token |
50. | Ryu, G., Baek, B., Kim, D., & Lee, H. (2018). Evaluating key aspects of Initial Coin Offering(ICO) in digital contents industry. Korea Association of Business Education, 33(6), 475-492. |
51. | Sim, H. (2017). The evolution of the aura: Topographical drawing of the aura in contemporary art and culture. Seoul: Ehaksa. |
52. | Statistics Korea (2022). Current status of advertising costs by media by major region and sales volume. Retrieved from https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=423&tblId=DT_42301N_000&conn_path=I3 |
53. | Substack (2022). A guide to paid description. Retrieved from https://substack.com/going-paid-guide |
54. | USA Today (2021, June 22). GANNETT launches its inaugural non-fungible token inspired by the first newspaper on the moon. Retrieved from https://www.usatoday.com/story/news/pr/2021/06/22/gannett-launches-its-inaugural-non-fungible-token-inspired-first-newspaper-on-the-moon/5311544001/ |
55. | Yoo, K. (2019). Journalism block chain. Presentation Materials for KAIST Graduate School of Literature and Future Strategy Special Lecture. |
56. | Yoo, K. (2020). A study on broadcasting platforms using data technology: Focusing on blockchain. Culture and Convergence, 42(2), 107-135. |
57. | Yoo, K., & Lee, S. (2018). How block chain will change the terrain of media industry. Seoul: Korea Press Foundation. |
58. | Yoo, K., Kwak, E., & Park, D. (2022). Evaluation of the importance of key factors for establishing news media's blockchain business model. International Telecommunications Policy, 29(4), 57-95. |
59. | Yoo, K., & Yoon, H. (2018). Vision and value of blockchain media: Analysis on white paper of blockchain media in Initial Coin Offering (ICO). Journal of Cybercommunication Korea Society, 35(4), 254-296. |
1. | 강재원‧유경한‧윤호영‧박남수 (2019). <블록체인과 미디어 산업>. 전남: 한국방송통신전파진흥원. |
2. | 권호영 (2020). <한국 미디어 경제학>. 서울: 박영사. |
3. | 권호영·송민정·한광접 (2015). <디지털 미디어 경영론>. 서울: 커뮤니케이션북스. |
4. | 김대호 (2019). <블록체인 거버넌스>. 서울: 커뮤니케이션북스. |
5. | 김동은 (2022). <NFT 현명한 투자자>. 서울: 알투스. |
6. | 김동환 (2021, 5, 18). 이세돌vs알파고NFT, 2억5천만원에 낙찰. <코인데스크코리아>. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=73809 |
7. | 김동환 (2021, 5. 24). [인터뷰] 이세돌 NFT 낙찰자 '김두한'을 만나다. <코인데스크코리아>. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=73832 |
8. | 김성혜 (2022). NFT 미술의 시장 가치. 심상용‧디사이퍼‧캐슬린 김‧이민하‧김성혜‧정현 (편), <NFT, 처음 만나는 세계-메타버스, 블록체인, 암호화폐로 펼처지는 새로운 예술의 장> (144-175쪽). 서울: 시공아트. |
9. | 김용영 (2019, 4월). ‘닷컴 쇠락’ 반면교사로 창조적 파격 꾀해야 – 블록체인 전문 매체 출범 1년. <신문과방송>. Retrieved from https://blog.naver.com/kpfjra_/221516036113 |
10. | 류귀진‧백보현‧김도윤‧이한솔 (2018). 블록체인 기반의 디지털 콘텐츠 산업 ICO(Initial Coin Offering) 핵심요인 도출: 델파이 기법을 중심으로. <경영교육연구>, 33권 6호, 475-492. |
11. | 마미손 (2020, 3, 6). [DMC] SCAPE - Korea Digital Advertising. <아이보스>. Retrieved from https://www.i-boss.co.kr/ab-3208-345 |
12. | 바이낸스아카데미 (2022, 9, 23). ERC-20 토큰 설명. Retrieved from https://academy.binance.com/ko/articles/an-introduction-to-erc-20-tokens |
13. | 박근모 (2021, 9, 14). NFT 아트 매거진 ‘디지털리유어스’ 창간. <코인데스크코리아>. Retrieved from https://www.coindeskkorea.com/news/articleView.html?idxno=75282 |
14. | 박대민 (2018). 미디어 블록체인의 크립토이코노믹스: 스팀잇 비판과 대안 모형. <사이버커뮤니케이션학보>, 35권 4호, 145-202. |
15. | 박대민 (2018, 1월). <미디어 스타트업의 비즈니스 모델링: 미디어 비즈니스 모델 삼각형>. 한국HCI학술대회. 강원: 하이원리조트 컨벤션센터. |
16. | 박대민 (2021). NFT 아트: 예술계의 탈중앙화와 흔적의 아우라. <한국언론정보학보>, 109권, 127-152. |
17. | 박대민·명승은 (2018). <미디어 블록체인, 플랫폼리스의 기술>. 서울: 한국언론진흥재단. |
18. | 박대민·손재권·임정욱 (2017). <뉴스 미디어 스타트업: 생태계와 비즈니스 모델>. 서울: 한국언론진흥재단. |
19. | 박수호 (2021, 8, 25). 독자와 함께하는 '매경 NFT' 1호 주인공 나왔다. <매경이코노미>. Retrieved from www.mk.co.kr/news/society/view/2021/08/823390/ |
20. | 배민주 (2022, 1, 24). 오픈씨에 NFT 민팅하는 네 가지 방법. <택스워치>. Retrieved from https://www.taxwatch.co.kr/article/tax/2022/01/24/0002 |
21. | 배소진 (2022, 1, 12). '탈중앙화된 디즈니' 만들고 있는 BAYC. <티타임즈>. Retrieved from https://www.ttimes.co.kr/article/2022011112377765682 |
22. | 베이직 어텐션 토큰 (2022). BAT - Making Crypto and DeFi accessible and useable for everyone. Retrieved from https://basicattentiontoken.org/ |
23. | 심혜련 (2017). <아우라의 진화: 현대 문화 예술에서 아우라의 지형도 그리기>. 서울: 이학사. |
24. | 유경한 (2019). 저널리즘 블록체인. <KAIST 문술미래전략대학원 특강 발표자료집>, 1-43. |
25. | 유경한 (2020). 데이터 테크놀로지 (DT) 의 방송플랫폼 적용 방안 연구. <문화와 융합>, 42권, 107-135. |
26. | 유경한, 곽은아, 박대민 (2022). 언론사 블록체인 비즈니스 모델 정립을 위한 핵심 요인 중요도 평가. <정보통신정책연구>. 29권 4호, 57-95. |
27. | 유경한·윤호영 (2018). 미디어 블록체인의 비전과 가치 : 미디어 블록체인의 ICO 백서(white paper) 분석을 중심으로. <사이버커뮤니케이션학보>, 35권 4호, 253-296. |
28. | 유경한·이승수 (2018). <블록체인은 미디어 산업의 지형을 어떻게 바꿀 것인가>. 서울: 한국언론진흥재단. |
29. | 이일호 (2021, 3, 26). 경매에 올라온 칼럼, 6억3000만달러 낙찰..NFT가 뭐길래?. <블로터>. Retrieved from https://www.bloter.net/newsView/blt202103260026 |
30. | 이혁기 (2022, 8, 22). “신윤복 혜원전신첩 NFT에 뽑기 방식 적용한 건 실수”. <더스쿠프>. Retrieved from https://www.thescoop.co.kr/news/articleView.html?idxno=55202 |
31. | 임현우 (2021, 8, 12). 한경 '이건희 NFT'경매, 시작가 2배이상으로 낙찰. <한국경제신문>. Retrieved from https://www.hankyung.com/economy/article/202108117205i |
32. | 정민경 (2022, 1, 15). ‘무야호’ ‘신봉선의 ┌(0_0)┘’ MBC NFT, 누가 사는걸까. <미디어오늘>. Retrieved from http://www.mediatoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=301773 |
33. | 최성범 (2013). <미디어 경영>. 서울: 커뮤니케이션북스. |
34. | 캐슬린 김 (2022). 역사와 현장: NFT 미술의 출발부터 현재까지. 심상용‧디사이퍼‧캐슬린 김‧이민하‧김성혜‧정현 (편), <NFT, 처음 만나는 세계-메타버스, 블록체인, 암호화폐로 펼처지는 새로운 예술의 장> (68-121쪽). 서울: 시공아트. |
35. | 통계청 (2022). 매체별 광고비 현황(주요권역별/매출액규모별). Retrieved from https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=423&tblId=DT_42301N_000&conn_path=I3 |
36. | 퍼블리시 (2022). NEWS토큰의 활용사례 및 현황. Retrieved from https://publishinc.io/ko/news-token |
37. | 한국언론진흥재단 (2014). 한국언론연감. Retrieved from https://www.kpf.or.kr/front/research/yearbookDetail.domiv_pageNo=2&miv_pageSize=&total_cnt=&LISTOP=&mode=W&seq=7101&link_g_topmenu_id=&link_g_submenu_id=&link_g_homepage=F®_stadt=®_enddt=&searchkey=all1&searchtxt= |
38. | 한국언론진흥재단 (2021). 한국언론연감. Retrieved from https://www.kpf.or.kr/front/research/yearbookDetail.domiv_pageNo=&miv_pageSize=&total_cnt=&LISTOP=&mode=W&seq=592513&link_g_topmenu_id=&link_g_submenu_id=&link_g_homepage=F®_stadt=®_enddt=&searchkey=all1&searchtxt= |
39. | 해시넷 (2022). 합의 알고리즘. Retrieved from http://wiki.hash.kr/index.php/합의_알고리즘 |
40. | 허준 (2022, 6, 3). 메인넷 넘나드는 NFT 온다...인터체인 블록체인 프로젝트 '하바' 브랜드 사이트 오픈. <Tech M>. Retrieved from https://www.techm.kr/news/articleView.html?idxno=98097 |
41. | 홍석천 (2021, 10, 12). 백범 휘호·창간호…NFT로 소장하는 영남일보 대표 콘텐츠. <영남일보>. Retrieved from https://www.yeongnam.com/web/view.php?key=20211009010001066 |
42. | 増田雅史 (2022). NFTビジネス見るだけノ-ト デジタルデ-タを資産に變える最先端スキル!. Tokyo, Japan: 寶島社. 석주원 (역) (2022). <NFT 비즈니스, 지금이 타이밍이다>. 서울: 디이니셔티브. |