Journal archive

The Korean Society for Journalism & Communication Studies - Vol. 67 , No. 1

[ Article ]
Korean Journal of Journalism & Communication Studies - Vol. 67, No. 1, pp. 272-315
Abbreviation: KSJCS
ISSN: 2586-7369 (Online)
Print publication date 28 Feb 2023
Received 12 Aug 2022 Revised 27 Jan 2023 Accepted 03 Feb 2023
https://doi.org/10.20879/kjjcs.2023.67.1.007

정말 MZ세대 직원은 까다로운 개인주의자일까? : 미디어에서 묘사된 MZ세대 조직원 특징에 대한 당사자의 주관적 인식연구
호규현* ; 심승범** ; 조재희***
*서강대학교 신문방송학과 박사과정 (sin7552@gmail.com)
**서강대학교 신문방송학과 석사 (ssboo1@naver.com)
***서강대학교 지식융합미디어학부 교수 (jcho76@sogang.ac.kr)

Are MZ Generation Employees Really Demanding Individualist? : A Study of Participants' Subjective Perceptions of Gen MZ Employee Characteristics as Portrayed in the Media
Gyu Hyun Ho* ; Seungbum Shim** ; Jaehee Cho***
*Ph. D. Student, Department of Mass Communications, Sogang University (sin7552@gmail.com)
**Master, Department of Mass Communication, Sogang University (ssboo1@naver.com)
***Professor, School of Media, Arts, and Science, Sogang University, corresponding author (jcho76@sogang.ac.kr)

초록

최근에 M세대(1980~1994년 출생) 및 Z세대(1995~2010)를 통칭하는 ‘MZ세대’라는 용어가 미디어를 통해 활발히 나타나고 있다. 특히, 향후 조직의 주요 구성원이기 때문에 MZ세대는 조직원으로서의 특성에 관해 많은 관심을 받고 있다. 그러나, ‘MZ세대’ 특성에 대한 묘사가 활발하게 이뤄지는 것에 비해, 개념에 대한 논의는 충분치 않은 것으로 보인다. MZ세대 개념은 최대 30년까지 차이 나는 두 세대가 하나의 범주로 구성되며, 발화자의 의도에 따라 두 세대가 분리되거나 통합하여 취급되는 등 편의적으로 이용되고 있다. 미디어에서 묘사되는 MZ세대 조직원의 모습도 유사한 상황에 놓여있는데, 조직이 이러한 근거들을 바탕으로 MZ세대 조직원을 관리하는 것은 부적합할 수 있다. 따라서, 본 연구는 미디어에서 묘사된 MZ세대 조직원 특징에 대해 당사자들의 주관적 인식을 직접 살펴보고자 하였다. 이를 위해 Q방법론과 심층 인터뷰를 적용해 분석을 진행했다. 조직에 소속돼 있거나 소속됐던 경험이 있는 M세대 및 Z세대 각각 11명씩 총 22명을 표집해 분석했다. 심층 인터뷰에 따르면 연구참여자들은 미디어를 통해 묘사된 MZ세대 조직원이 ‘거침없이 의견을 제시하고, 조직보다 개인을 우선시하는’ 등 유사한 특성을 갖는 것으로 인식하고 있었으며 이러한 묘사에 대해 부정적으로 평가했다. Q방법론을 적용하기위해 ‘MZ세대 개념에 대한 태도, 직업에 대한 가치, 조직에 대한 가치’ 3가지 측면을 중심으로 진술문을 구성했으며 분석결과 6가지 주관적 인식 유형이 도출됐다. MZ세대 개념에 대한 태도는 부정적으로 인식하는 유형과(유형 I, 유형 II, 유형 IV), 직업이나 조직과 같은 측면에 비해 중요하지 않게 여기는 유형(유형 III, 유형 V, 유형 VI)으로 구분됐다. 직업에 대한 가치는 중요시하거나(유형 II), 전문성을 추구하는(유형 III) 유형도 있었으나 대체로 가치가 낮거나(유형 I, 유형 IV, 유형 VI) 무관심한 경우(유형 V)가 대부분을 차지했다. 조직에 대한 가치는 조직을 수단으로 여기거나(유형 I), 목적을 위해 순응하거나(유형 II, 유형 IV), 조직문화 자체를 중요시하거나(유형 III), 조직에 순종하고자 하거나(유형 V), 조직에 소속되지 않는다고 느끼는 등(유형 VI) 다양하게 나뉘었다. 본 연구는 미디어에서 묘사된 MZ세대 조직원의 특성을 당사자들이 어떻게 인식하는지 확인했으며, MZ세대 조직원의 다양한 주관적 인식유형을 확인했다. 이를 통해 미디어에서 묘사되듯이 MZ세대 조직원이 단순히 ‘까다로운 개인주의자’처럼 취급받기보다는 다양한 유형이 존재함을 지각할 필요가 있다고 제시한다.

Abstract

Recently, the phrase "MZ generation," which refers to Generation M (born 1980-1994) and Generation Z (born 1995-2010), has been widely used in the media. The MZ generation in particular is getting a lot of attention for their qualities as organizational members since they will play a significant role in the organization in the future. However, compared to the active description of the 'MZ generation' characteristics, the discussion on the concept seems to be insufficient. The concept of MZ generation is made up of two generations that can be up to 30 years apart in one category, and the two generations can be utilized in various ways depending on the speaker's goal, such as being divided or combined. The appearance of MZ generation members depicted in the media is in a similar situation, and it may be inappropriate for an organization to manage MZ generation members based on these grounds. Therefore, this study attempted to directly examine the subjective perceptions of the parties on the characteristics of MZ generation members depicted in the media. To this end, the analysis was conducted by applying the Q methodology and conducting in-depth interviews. A total of 22 people were sampled and analyzed 11 each from Generation M and Generation Z who belonged to or had experience in the organization. According to in-depth interviews, research participants perceived that members of the MZ generation described in the media had similar characteristics, such as "giving opinions without hesitation" and "prioritizing individuals over organizations," and evaluated these descriptions negatively. To apply the Q methodology, statements were composed focusing on three aspects of "attitude" to the concept of MZ generation. value to jobs and value to the organization." six subjective types of perception were derived as a result of the analysis. Attitudes toward the concept of the MZ generation were divided into negatively perceived types (Type I, Type II, Type IV) and insignificant types (Type III, Type V, Type VI) compared to aspects such as occupation or organization. There were types that valued jobs (Type II) or pursued professionalism (Type III), but most of them were low in value (Type I, Type IV, Type VI) or indifferent (Type V). The values of the organization were divided into various categories, such as considering the organization as a means (Type I), adapting to a purpose (Type II, Type IV), placing importance on the organizational culture itself (Type III), trying to obey the organization (Type V), and feeling that it does not belong to the organization (Type VI). This study identified how the parties perceive the characteristics of the MZ generation members depicted in the media and identified various subjective types of perceptions of the MZ generation members. Through this, as described in the media, it is suggested that members of the MZ generation need to perceive that various types exist rather than simply being treated like "demanding individualists."


KeywordsMZ Generation, Organization, MZ Generation Employees, Q Methodology
키워드: MZ세대, 조직, MZ세대 조직원, Q방법론

References
1. Bae, H. (2020, November 28). <Born in 1990> Writer Lim Hong-taek said, "Mentor and condescending are one step apart." Magazine Hankyung. Retrieved from https://magazine.hankyung.com/money/article/202101202558c
2. Baek, P. (2015). An analysis on the transition from Q population to Q sample: Mainly with the Journal of Korean Society for the Scientific Study of Subjectivity(1996∼2014). Journal of Korean Society for the Scientific Study of Subjectivity, 30, 103-130.
3. Chae, Y. (2022, June 14). MZ Generation, 18 to 41 years old...Can I tie it up as one generation. Impact On. Retrieved from https://www.impacton.net/news/articleView.html?idxno=4235
4. Chang, E. (2021). An analysis of followership types of millennial employees in Korean corporations utilizing Q methodology. The Korean Journal of Human Resource Development, 23(4), 203-232.
5. Cherrington, D. J., Condie, S. J., & England, J. L. (1979). Age work values. Academy of Management Journal, 22(3), 617-623.
6. Choi, Y. J. (2022, March 15). Current status and characteristics of the MZ generation. <Bank of Korea BOK Issue Note> 2022-13.
7. Curt, B. C. (1994). Textuality and tectonics: Troubling social and psychological science. Open University Press.
8. Daft, R. L. (2004). Organization theory and design. South-Western Pub.
9. Goh, T., Lim, H., Wang, J., Choi, D., & Lee, C. (2021). Generational culture and organizational culture: Focusing on work satisfaction and cultural differences between generations in the Korean businesses. Korean Journal of Cultural Sociology, 29(2), 39-96.
10. Gursoy, D., Chi, C. G. Q., & Karadag, E. (2013). Generational differences in work values and attitudes among frontline and service contact employees. International Journal of Hospitality Management, 32, 40-48.
11. Hong, S. (2021, June 19). MZ Generation, How they were born? Today News. Retrieved from http://www.ntoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=79090
12. Hong, S. C., & Kwon, Y. J. (2019). The effects of millennials shared leadership on team efficacy and organizational well-being in the hotel industry: The mediating effect of team efficacy. Tourism & Leisure Research, 31(5), 229-252.
13. Hong, S. H., & Kim, M. (2021). A study on communication methods according to the characteristics of MZ generation. A Treatise on the Plastic Media, 24(1), 113-120.
14. Iem, Y. S. (2018). Anxiety experiences in the youth through the gaze of university students: An exploratory study using photovoice The May 18 Institute Chonnam National University, 18(1), 105-152.
15. Iorgulescu, M. C. (2016). Generation Z and its perception of work. Cross-Cultural Management Journal, 18(1), 47-54.
16. Joshi, A., Dencker, J. C., & Franz, G. (2011). Generations in organizations. Research in Organizational Behavior, 31, 177-205.
17. Ju, H., & Jang, B. (2019). A comparative study on organizational culture among generations of government organizations: Focused on Korea Forest Service. Korean Journal of Local Government & Administration Studies, 33(3), 225-245.
18. Keum, M. S. (2021, December 1). MZ Generation consumer, "Expressing a valuable life with consumption". Bravo My Life. Retrieved from https://bravo.etoday.co.kr/view/atc_view.php?varAtcId=12968
19. Kim, B. (2021, October 6). [MZ Generation Management] Newcomers leading the future business...emerged as a central group of global wealth and consumption in 2030, 'fair' and 'silly' first. Maeil Business Newspaper. Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/culture/10050058
20. Kim, C., Kim, H., Ko, S., & Kim, N. (2021, April 10). It has emerged MZ Generation as the 'swing voter' that takes precedence over fairness and practical interest. Joongang Sunday. Retrieved from https://www.joongang.co.kr/article/24032008#home
21. Kim, D. K. (2021, August 16). "I'll pay 4.2 million won which worth of 230,000 won." People in their 20s and 30s spend generously. Maeil Business Newspaper. Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/business/view/2021/08/792098/
22. Kim, J. (2021). Perceived (in)justice and response behavior of civil servants of MZ Generation using Farrell model: Comparative study of MZ Generation and older generation civil servants. The Korean Jounal of Public Administration, 30(4), 141-175.
23. Kim, J. (2021, November 14). Joo Hyunyoung, "Cheer for 20s who is going through the same process as Reporter Joo". Yonhap News. Retrieved from https://www.yna.co.kr/view/AKR20211114007900005
24. Kim, M. (2022, July 12). How to communicate with the MZ Generation employees. Magazine Hankyung. Retrieved from https://magazine.hankyung.com/business/article/202207071884b
25. Kim, S. (2021). The occupational culture of the MZ Generation. Chungbuk Issue & Trend, 45, 14-19.
26. Kim, S. (2022, March 15). Quality of life and socioeconomic awareness of the MZ Generation examined through a survey on social integration status. Paper presented at 2022 Korea Institute of Public Administration Seminar, Seoul, 13-27. Retrieved from https://www.kipa.re.kr/site/kipa/event/selectEventView.do;jsessionid=9B467F797D9AE879269D8B1F663E9772?gubun=L&ebSeq=1355
27. Kim, S. E. (2007). Q methodology and social science (revised edition). Seoul: Chomyung Cultural History.
28. Kim, S. E. (2010). Theory and philosophy of Q methodology. Korean Society and Public Administration, 20(4), 1-25.
29. Kupperschmidt, B. R. (2000). Multigeneration employees: Strategies for effective management. The Health Care Manager, 19(1), 65-76.
30. Kyung, K., & Kim, M. (2021). Millennials public officials in Korean society and fairness: Focusing on the mediating effect of organizational commitment to turnover intention and the controlled mediating effect of millennials. Paper presented at Korean Public Administration Winter Seminar, 841-863.
31. Lee, H. J., Kwak, Y. K., & Jeon, J. H. (2020). A study of social unrest in Korea: For young people. Retrieved from http://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/37345
32. Lee, J., & Kim, H. (2021). The influence of Z Generation and Millennial Generation consumer’s curiosity and the need to belong on retro product preference: Focusing on mediating effect of self-expansion. Journal of Consumer Studies, 32(3), 95-121.
33. Lee, C. W., & Choi, C. H. (2005). New organization theory (revised edition). Seoul: Daeyoung Cultural History.
34. Lee, S. Y., & Kim, Y. G. (2022). The effect of MZ Generation service employees’ perceived organizational justice on organizational commitment and turnover intention: Focusing on the moderating effect of Work-Life-Balance. Tourism & Leisure Research, 34(10), 115-132.
35. Lyons, S. T., Schweitzer, L., & Ng, E. S. (2015). How have careers changed? An investigation of changing career patterns across four generations. Journal of Managerial Psychology, 30(1), 8-21.
36. Mannheim, K. (1952). The problem of generations. In P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge (pp. 276-320). London: Routledge and Kegan Paul.
37. Nam, J. (2021, September 19). The new generation, collectively known "MZ Generation"...Generation M and Generation Z are different? Segye Daily. Retrieved from https://m.segye.com/view/20210916519899
38. Nash, L. L. (1978). Concepts of existence: Greek origins of generational thought. Daedalus, 107(4), 1-21.
39. Oh, S. (2019). The relationship between the intergenerational differences and organizational commitment : Focused on the moderating effect of external reward. Quarterly Journal of Labor Policy, 19(3), 163-190.
40. Oh, S., Kwon, Y., & Lee, S. (2014). Self-portrait of a central government official: A comparative study on the factors influencing organizational immersion between generations. Korean Public Personnel Administration Review, 13(1), 31-62.
41. Oh, S. H., & Kim, S. H. (2022, May). Deloitte Global 2022 MZ Generation Survey: Leading change while pursuing a balanced life. Deloitte Insights. Retrieved from https://www2.deloitte.com/kr/ko/pages/consumer/articles/2022/20220527.html
42. Park, J. (2003). A study on the concept of generation: Cohort perspective. Korean Journal of Sociology, 37(3), 1-23.
43. Park, J. (2009). Discourse on the generational labels and generational conflicts in Korea. Economy and Society, 81, 10-34.
44. Park, M., Min, B., & Lee, M. (2021). A study on the happiness of future generations: Focusing on MZ Generations. Journal of the Korean Urban Management Association, 34(4), 121-147.
45. Park, S. N., & Park, H. K. (2022, March 30). KOSTAT Statistics Plus - Living environment of the MZ Generation: Sources of living expenses, housing conditions. Statistics Development Institute. Retrieved from https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId=39895
46. Reisenwitz, T. H., & Iyer, R. (2009). Differences in Generation X and Generation Y: Implications for the organization and marketers. Marketing Management Journal, 19(2), 91-103.
47. Schroth, H. (2019). Are you ready for Gen Z in the workplace?. California Management Review, 61(3), 5-18.
48. Schuman, H., & Scott, J. (1989). Generations and collective memories. American Sociological Review, 54(3), 359-381.
49. Seo, M. K. (2021). The moderating effects of generation variables on the relationships among creative behavior, individual psychological variables, and job organization variables of MZ Generation office workers in large corporations. Doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea.
50. Shon, J., Kim, C., & Lee, H. (2021). A study on the response of each generation to the communication characteristics of the MZ Generation: Focusing on Generation MZ, Generation X, and Baby Boomers. Journal of Communication Design, 77, 202-215.
51. Shin, J. (2022, January 25). For the MZ Generation, the fairness is 'practical, not philosophical'...Enterprises should answer with communication. Hankyung Opinion. Retrieved from https://www.hankyung.com/opinion/article/2022012531611
52. Song, H. (2022, March 26). 61% of Generation Z say, "It's inappropriate to tie up Generation M and Z"...The MZ Generation classification method: Characteristic than the year of birth. Hankookilbo. Retrieved from https://m.hankookilbo.com/News/Read/A2022032315010001528
53. Yoon, D. H., & Ryu, K. U. (2021). An analysis of the perception types of career success in millennial workers: Using a Q methodological approach. Journal of Competency Development & Learning, 16(1), 111-141.
54. Yoon, S. (2022, August 3). Selfish armed MZ Generation?...Serious about social values. The Asia Business Daily. Retrieved from https://www.asiae.co.kr/article/2022080213481485718
55. Youtube (2022, February 11). MZ Generation verses X Generation (feat. Newcomer). [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=FJPSdkGzJmc

부록
1. 경규웅·김민재 (2021). 한국 사회의 밀레니얼 세대 공무원과 공정성: 이직의도에 대한 조직몰입의 매개효과와 밀레니얼 세대의 조절된 매개효과를 중심으로. 한국행정학회 2021 동계학술발표논문집, 841-863.
2. 고태경·임현지·왕정하·최다은·이철승 (2021). 세대 문화와 기업 문화: 기업 내 세대 간 문화적 차이에 따른 일 만족도를 중심으로. <문화와 사회>, 29권 2호, 39-96.
3. 금민수 (2021, 12, 1). MZ세대 소비자, "가치 있는 삶 소비로 표현". <브라보마이라이프>. Retrieved from https://bravo.etoday.co.kr/view/atc_view.php?varAtcId=12968
4. 김대기 (2021, 8, 16). "23만원짜리 420만원이라도 산다"…2030 꽂히면 아낌없이 지른다. <매일경제>. Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/business/view/2021/08/792098/
5. 김민경 (2022, 7, 12). 꼬치꼬치 따져 묻는 MZ세대 직원과 소통하는 법 [김민경의 경영 전략]. <매거진한경>. Retrieved from https://magazine.hankyung.com/business/article/202207071884b
6. 김병수 (2021, 10, 6). [MZ세대 경영학] 2030년 글로벌 부와 소비의 중심 집단으로 부상, ‘공정’ ‘실리’ 우선… 미래 비즈니스 선도하는 신인류. <매일경제>. Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/culture/10050058
7. 김선애 (2021). MZ 세대의 직업문화. <충북 Issue & Trend>, 45호, 14-19.
8. 김성근 (2022, 3, 15). 사회통합실태조사로 살펴본 MZ세대 삶의 질과 사회경제적 인식. <2022년 KIPA 국정데이터조사센터 기획세미나 자료집>, 13-27. Retrieved from https://www.kipa.re.kr/site/kipa/event/selectEventView.do;jsessionid=9B467F797D9AE879269D8B1F663E9772?gubun=L&ebSeq=1355
9. 김순은 (2007). <Q 방법론과 사회과학 개정판>. 서울: 조명문화사.
10. 김순은 (2010). Q 방법론의 이론과 철학. <한국사회와 행정연구>, 20권 4호, 1-25.
11. 김정인 (2021). Farrell 모형을 활용한 MZ 세대 공무원들의 (불)공정성 인식과 반응행동: MZ 세대와 기성세대 공무원 비교연구. <한국행정연구>, 30권 4호, 141-175.
12. 김정진 (2021, 11, 14). 주현영 "'주 기자' 같은 과정 겪는 20대에 뜨거운 응원을" <연합뉴스>. Retrieved from https://www.yna.co.kr/view/AKR20211114007900005
13. 김창우·김홍준·고성표·김나윤 (2021, 4, 10). 공정·실리 우선하는 MZ세대 ‘스윙 보터’로 떴다. <중앙선데이>. Retrieved from https://www.joongang.co.kr/article/24032008#home
14. 남정훈 (2021, 9, 19). MZ세대로 통칭되는 ‘요즘 것들’… M세대와 Z세대는 다르다? [뉴스 인사이드]. <세계일보>. Retrieved from https://m.segye.com/view/20210916519899
15. 박민진·민보경·이민주 (2021). 미래세대의 행복과 영향 요인 연구: MZ 세대를 중심으로. <도시행정학보>, 34권 4호, 121-147.
16. 박시내·박혜균 (2022, 3, 30). KOSTAT 통계플러스 - MZ세대의 생활 환경: 생활비 원천, 주거실태. <통계개발원>. Retrieved from https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId=39895
17. 박재홍 (2003). 세대개념에 관한 연구: 코호트적 시각에서. <한국사회학>, 37권 3호, 1-23.
18. 박재흥 (2009). 세대명칭과 세대갈등 담론에 대한 비판적 검토. <경제와 사회>, 81호, 10-34.
19. 배현정 (2020, 11, 28). <90년생이 온다> 임홍택 작가 “멘토와 꼰대는 한 끗 차이”. <매거진한경>. Retrieved from https://magazine.hankyung.com/money/article/202101202558c
20. 백평구 (2015). Q 모집단으로부터 Q 표본 구성 과정에 대한 분석: 학술지 주관성 연구 게재 논문을 중심으로 (1996∼2014). <주관성 연구>, 30호, 103-130.
21. 서민규 (2021). 대기업 사무직 MZ 세대 근로자의 개인심리 및 직무조직 변인과 창의적 행동의 관계에서 세대 변인의 조절효과. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
22. 손정희·김찬석·이현선 (2021). MZ 세대의 커뮤니케이션 고유 특성에 대한 각 세대별 반응 연구-MZ 세대, X 세대, 베이비붐세대를 중심으로. <커뮤니케이션 디자인학연구>, 77권, 202-215.
23. 송한나 (2022, 3, 26). Z세대 61% "M·Z세대 묶는 것 부적절"...MZ세대 구분, 출생연도보다 특성으로. <한국일보>. Retrieved from https://m.hankookilbo.com/News/Read/A2022032315010001528
24. 신재용 (2022, 1, 25). MZ세대에게 공정은 '철학 아닌 실용'…기업들 소통으로 답하라. <한경오피니언>. Retrieved from https://www.hankyung.com/opinion/article/2022012531611
25. 오상석 (2019). 세대 간 차이와 조직몰입의 관계: 외재적 보상의 조절효과를 중심으로. <노동정책연구>, 163-190.
26. 오성훈·김사헌 (2022, 5월). 딜로이트 글로벌 2022 MZ세대 서베이 : 균형있는 삶을 추구하면서 변화를 주도한다. <Deloitte Insights>. Retrieved from https://www2.deloitte.com/kr/ko/pages/consumer/articles/2022/20220527.html
27. 오세영·권영상·이수영 (2014). 중앙정부 공무원의 자화상: 세대 간 조직몰입 영향요인에 대한 비교 연구. <한국인사행정학회보>, 13권 1호, 31-62.
28. 유튜브 (2022, 2, 11). MZ세대 vs X세대 (feat. 신입사원). [비디오 파일]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=FJPSdkGzJmc
29. 윤동현·유기웅 (2021). Q 방법을 활용한 밀레니얼 세대 직장인의 경력성공에 대한 인식유형 분석. <역량개발학습연구>, 16권 1호, 111-141.
30. 윤슬기 (2022, 8, 3). 이기주의 무장한 MZ세대?…'사회적 가치'에는 진심. <아시아경제>. Retrieved from https://www.asiae.co.kr/article/2022080213481485718
31. 이수연·김영국 (2022). MZ 세대 서비스종사자의 조직공정성 지각이 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향: 일과 삶의 균형의 조절효과를 중심으로. <관광레저연구>, 34권 10호, 115-132.
32. 이지현·김한구 (2021). Z 세대와 밀레니얼 세대 소비자의 호기심과 소속욕구가 레트로 제품 선호도에 미치는 영향: 자아확장의 매개효과를 중심으로. <소비자학연구>, 32권 3호, 95-121.
33. 이창원·최창현 (2005). <새 조직론 개정판>. 서울: 대영문화사.
34. 이현주·곽윤경·전지현 (2020). 한국의 사회적 불안과 사회보장의 과제: 청·중년의 사회적 불안. Retrieved from http://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/37345
35. 임윤서 (2018). 대학생의 시선을 통해 본 청년 세대의 불안경험: 포토보이스를 활용한 탐색적 연구. <민주주의와 인권>, 18권 1호, 105-152.
36. 장은하 (2021). 밀레니얼 팔로워십에 관한 기업의 밀레니얼 세대 구성원의 인식 유형 분석: Q 방법론을 중심으로. <HRD 연구 (구 인력개발연구)>, 23권 4호, 203-232.
37. 주효진·장봉진 (2019). 정부조직의 세대간 조직문화 비교연구-산림청 본청을 중심으로. <한국자치행정학보>, 33권 3호, 225-245.
38. 채예인 (2022, 6, 14). [MZ칼럼] MZ세대, 18세에서 41세...한 세대로 묶어도 될까. <임팩트온>. Retrieved from https://www.impacton.net/news/articleView.html?idxno=4235
39. 최영준 (2022, 3, 15). MZ세대의 현황과 특징. <한국은행 BOK 이슈노트> 2022-13호.
40. 홍상현 (2021, 6, 19). [MZ세대 대해부 1] MZ세대, 그들은 어떻게 탄생했나. <투데이신문>. Retrieved from http://www.ntoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=79090
41. 홍성철·권용주 (2019). 호텔기업 밀레니얼 세대 공유 리더십이 팀 효능감과 조직웰빙에 미치는 영향: 팀 효능감 매개효과. <관광레저연구>, 31권 5호, 229-252.
42. 홍소희·김민 (2021). MZ 세대 특성에 따른 커뮤니케이션 메소드에 관한 연구. <조형미디어학>, 24권 1호, 113-120.